Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Sarai Samper Sierra
Sarai Samper Sierra
Sociòloga
Sóc sociòloga i fa deu anys que vaig crear l'empresa D-CAS (Col·lectiu d'Analistes Socials). Des d'aleshores, tinc la sort de dedicar-me a projectes de 'sociologia aplicada': aplicada a la planificació de polítiques socials des d'un millor coneixement de les condicions de vida de les persones; aplicada a projectes de participació i sensibilització social, aplicada a innovar en serveis socials des de la interdisciplinarietat, i aplicada a fomentar els valors en els que crec.

Las 3 cosas que he aprendido

1

Els infants aprenen més fàcilment que els adults. Un mite a desmontar

Que els infants aprenen més fàcilment que els adults sembla una veritat donada per descomptada. Tant, que hi ha pocs estudis destinats a posar a prova aquesta afirmació. Afortunadament, n’hi ha alguns, i els resultats demostren que no és del tot i així. Els adults aprenen diferent als infants, però no menys ni pitjor. Amb una metodologia adaptada a la forma d’aprendre en l’adultesa, el progres d’un adult en el seu aprenentatge pot ser similar al d’un infant, inclús a l'hora d'aprendre un nou idioma o aprendre a tocar un instrument musical. Més enllà del fonament del mite, és important qüestionar-lo perquè desmotiva a moltes persones adultes a formar-se en allò que els motiva, considerant que ja se’ls ha passat l’edat, o que els costarà molt més o no podran ja assolir un nivell avançat en allò que volen estudiar.
2

La filosofia: una assignatura tremendament útil

Vaig tenir la sort d’estudiar quan encara la filosofia era una assignatura obligatòria a secundària. Amb ella adquiríem una competència bàsica, com és la capacitat de pensar de forma lògica sobre idees abstractes, de combinar pensament lògic, pensament creatiu i pensament crític; inclús, la vivència de plantejar-nos preguntes que ens ajudaven a autoconèixe’ns millor. Em sembla paradoxal que reformes educatives que aposten per conceptes com les competències bàsiques, per la utilitat pràctica i per la qualitat, eliminin una matèria que contenia tots aquests ingredients.
3

Compte amb els prejudicis sobre els adolescents

Sovint se sent dir que els adolescents són un alumant especialment difícil: estan desmotivats, descentrats, falten al respecte i no valoren l’educació, de manera que es fa molt difícil fer classes en els instituts. Aquest tipus de comentaris els he sentit inclús per part de professors de secundària, i en alguns casos m’ha donat la sensació que aquesta afirmació, pràcticament inqüestionada, està tenint un efecte pervers, i és que alguns professors acaben per no assumir tota la responsabilitat que haurien d’assumir quan les coses no funcionen dins les aules. Aquesta desresponsabilització va associada en alguns casos a una preparació decreixent de les classes, un clima menys afectiu entre professor i alumne i un menor compromís amb la millora continuada com a professionals.
Otras voces de la comunidad educativa
Xavier Chavarria Navarro Xavier Chavarria Navarro
Inspector en cap a Barcelona Ciutat
L'efecte centre existeix
JUANJO RODRÍGUEZ HERNANDEZ JUANJO RODRÍGUEZ HERNANDEZ
PROFESSOR D'ESO/CAP D'...
EDUCAR ÉS UN PRIVILEGI
Xavier Martínez-Celorrio Xavier Martínez-Celorrio
Professor de Sociologia de l'...
Tasques i activitats desafiants per crear aprenentatges valuosos...
Xavier López Ortín Xavier López Ortín
Cap d'estudis Escola Miquel...
L'alumne és la "diana" de qualsevol decisió
Xavier de la Vega Gómez Xavier de la Vega Gómez
Director Secundària
Una emoció un aprenentatge
Román Castro Alcaide Román Castro Alcaide
Professor d'universitat
Entusiasme
Jordi Pujadas Ribalta Jordi Pujadas Ribalta
Mestre i Orientador.
Acompanyem persones que creixen en societat

Más información