Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Ismael Alfaro Pla
Ismael Alfaro Pla
President de la FaPaC a Lleida

37 anys, lleidatà, casat, pare de 3 criatures, la Lídia, de 6 anys, la Raquel de 5, i el Daniel, de 2 cap a 3, i que el curs que ve acompanyarà a les germanes grans a l'escola Pinyana de Lleida, la darrera en nèixer a la capital, just quan va entrar la gran al curs 2009/2010, fa 4 cursos, que són els anys que hi porto com a President de l'AMPA, amb ganes de repetir, convençut de la importància de la implicació de les famílies pel futur del projecte de l'escola i dels nostres fills.

The three things I’ve learned

1

L'èxit escolar és fruit de molts factors

L'èxit escolar és fruit de molts factors: L'èxit i el fracàs, fet que ha servit d'excusa per a promoure, una vegada darrera una altra, canvis legislatius que lluny de solucionar el problema l'augmenten. Millor aproximar-se amb rigor científic, avaluant-ho tot abans de canviar res, i donant continuitat a allò que funciona, per comptes de carregar-s'ho per criteris econòmics o ideològics i de curta volada.
2

La participació de les famílies és clau en l'èxit

La participació de les famílies és clau en l'èxit: I no només en l'èxit acadèmic, també en el millorament personal dels alumnes afectats per aquesta implicació familiar orientada en la seva millor formació, en cooperació amb l'equip directiu i amb l'equip docent de l'escola, Aquesta participació i implicació, en si mateixa, ja és fonamental, però si a més està dirigida amb criteris científics, en actuacions que allà on s'apliquen funcionen, prioritzant què els alumnes puguin realitzar pràctiques educatives que els ajudin a esforçar-se i millorar, a pensar i debatre, a racionalitzar i comprendre, doncs molt millor, l'èxit estarà garantit. En aquesta línia aposto pel model que suposa obrir les portes de les escoles a les famílies, el model de les comunitats d'aprenentatge, i si això no és possible, en fomentar aquesta participació en l'espai d'actuació de les AMPA, en horari extraescolar, o a la tarda, i de les famílies, a casa.
3

La participació també és clau contra les retallades

La participació també és clau contra les retallades: I a l'efecte directe que tenen aquestes actuacions en el millorament acadèmic i personal dels nostres fills cal sumar un altre efecte que també els beneficia, ja que de retruc, indirectament, la participació de les famílies a l'escola fixa el focus d'atenció mediàtic i social en la importància d'aquesta realitat per a la nostra societat, per un sector quantitativament gens menyspreable en qualsevol avaluació executiva com és el de les famílies, més de 400.000 a Catalunya, que participant observen d'a-prop l'abast de les retallades, quines són les mancances que provoquen, i poden reclamar amb més efectivitat la seva restitució i evitar-ne d'altres. Llum i taquígrafs a l'escola, convertint-la en protagonista. Aquest protagonisme també és important per a les famílies, protagonisme secundari, però protagonisme, al cap i a la fi, per treballar en favor dels fills i encapçalar iniciatives pro-actives, constructives, d'ampli seguiment i efectives, despertant així una ciutadania que sembla dormida havent-se cregut que la seva actuació no pot canviar res, quan sí que ho pot fer. Cal obrir doncs les escoles, afavorint sempre que es pugui la participació de les famílies també com a pas inicial per afavorir la manifestació de la qualitat de l'educació pública, doncs ens queixem que no es participa de concentracions públiques, oblidant que és més fàcil començar per una participació que tingui repercusió directa sobre els propis infants, que animi una participació més generosa que els beneficii a tots, i en la que cal fer sentir el protagonisme a les famílies.
Other voices from the educational community
Pedro de Haro Pedro de Haro
Director gerent Associació de...
Les colònies, escoles de convivència
Guida Al·lès Pons Guida Al·lès Pons
Formadora
Els centres avancen si tenen un somni
Neus Pagès Carbonell Neus Pagès Carbonell
Treballadora Social
Cal observar la vida
Kadier Torres Kadier Torres
Docente en formación / Estudiante...
Vocación Docente
Ramon Benet Franch Ramon Benet Franch
Professor de FP
Una certa dosis d’inseguretat és bàsica per ser un bon professor
Clàudia Turró Ortega Clàudia Turró Ortega
Psicòloga social i coach
A respectar la diferència
Josep Lluís Conde Sala Josep Lluís Conde Sala
Professor UB
L'educació es molt important en l'estructuració del...

More information