Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Ismael Alfaro Pla
Ismael Alfaro Pla
President de la FaPaC a Lleida

37 anys, lleidatà, casat, pare de 3 criatures, la Lídia, de 6 anys, la Raquel de 5, i el Daniel, de 2 cap a 3, i que el curs que ve acompanyarà a les germanes grans a l'escola Pinyana de Lleida, la darrera en nèixer a la capital, just quan va entrar la gran al curs 2009/2010, fa 4 cursos, que són els anys que hi porto com a President de l'AMPA, amb ganes de repetir, convençut de la importància de la implicació de les famílies pel futur del projecte de l'escola i dels nostres fills.

The three things I’ve learned

1

L'èxit escolar és fruit de molts factors

L'èxit escolar és fruit de molts factors: L'èxit i el fracàs, fet que ha servit d'excusa per a promoure, una vegada darrera una altra, canvis legislatius que lluny de solucionar el problema l'augmenten. Millor aproximar-se amb rigor científic, avaluant-ho tot abans de canviar res, i donant continuitat a allò que funciona, per comptes de carregar-s'ho per criteris econòmics o ideològics i de curta volada.
2

La participació de les famílies és clau en l'èxit

La participació de les famílies és clau en l'èxit: I no només en l'èxit acadèmic, també en el millorament personal dels alumnes afectats per aquesta implicació familiar orientada en la seva millor formació, en cooperació amb l'equip directiu i amb l'equip docent de l'escola, Aquesta participació i implicació, en si mateixa, ja és fonamental, però si a més està dirigida amb criteris científics, en actuacions que allà on s'apliquen funcionen, prioritzant què els alumnes puguin realitzar pràctiques educatives que els ajudin a esforçar-se i millorar, a pensar i debatre, a racionalitzar i comprendre, doncs molt millor, l'èxit estarà garantit. En aquesta línia aposto pel model que suposa obrir les portes de les escoles a les famílies, el model de les comunitats d'aprenentatge, i si això no és possible, en fomentar aquesta participació en l'espai d'actuació de les AMPA, en horari extraescolar, o a la tarda, i de les famílies, a casa.
3

La participació també és clau contra les retallades

La participació també és clau contra les retallades: I a l'efecte directe que tenen aquestes actuacions en el millorament acadèmic i personal dels nostres fills cal sumar un altre efecte que també els beneficia, ja que de retruc, indirectament, la participació de les famílies a l'escola fixa el focus d'atenció mediàtic i social en la importància d'aquesta realitat per a la nostra societat, per un sector quantitativament gens menyspreable en qualsevol avaluació executiva com és el de les famílies, més de 400.000 a Catalunya, que participant observen d'a-prop l'abast de les retallades, quines són les mancances que provoquen, i poden reclamar amb més efectivitat la seva restitució i evitar-ne d'altres. Llum i taquígrafs a l'escola, convertint-la en protagonista. Aquest protagonisme també és important per a les famílies, protagonisme secundari, però protagonisme, al cap i a la fi, per treballar en favor dels fills i encapçalar iniciatives pro-actives, constructives, d'ampli seguiment i efectives, despertant així una ciutadania que sembla dormida havent-se cregut que la seva actuació no pot canviar res, quan sí que ho pot fer. Cal obrir doncs les escoles, afavorint sempre que es pugui la participació de les famílies també com a pas inicial per afavorir la manifestació de la qualitat de l'educació pública, doncs ens queixem que no es participa de concentracions públiques, oblidant que és més fàcil començar per una participació que tingui repercusió directa sobre els propis infants, que animi una participació més generosa que els beneficii a tots, i en la que cal fer sentir el protagonisme a les famílies.
Other voices from the educational community
Carlos Sánchez-Valverde Visus Carlos Sánchez-Valverde Visus
Educador Social. Professor d'...
No és el mateix ser competent que ser capaç, ni autònom.
Alfredo Vázquez Jimenez Alfredo Vázquez Jimenez
Ingeniero Industrial
Cuerpo, mente, corazón y espiritualidad
Christian Riera Christian Riera
Docente
Debe ser divertida
Immaculada Armadans Immaculada Armadans
Professora Agregada Departament...
L'educació ha de servir per gaudir de la vida i la...
Josep Mª Aragay Borràs Josep Mª Aragay Borràs
Educador social i musicoterapeuta
La música es una herramienta extraordinaria
ALBERT ARBÓS BERTRAN ALBERT ARBÓS BERTRAN
DEGÀ DE LA FACULTAT D'...
L'ensenyament ha d'alliberar la intel·ligència en...
Lluís Tarín Lluís Tarín
Assessor especialitzat en...
Centrar-se en el com sense tenir prèviament clar el què i el...

More information