Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Lola Abelló Planas
Lola Abelló Planas
Ex presidenta de la CEAPA, continuo lligada a la FAPAC. Pedagoga i ara he tornat a l'escola com a mestra de CS de primària.

Jo vaig estudiar pedagogia i psicologia perquè pensava canviar el món, com tots els joves. Després m'he deixat emportar per la vida i he descovert les diferents dimensions de l'educació des de l'escola, la televisió, les AMPA, la participació al barri, la FAPAC, la CEAPA  i els Consell Escolar, he passat per a tots els nivells. Em va aportar molt el ser mare i mare activa a l'escola i l'institut. Durant la meva vida he anat teixint una xarxa de relacions que m'ha enriquit i m'ha donat més que la pròpia universitat, tot i així cap el 2.000 vaig tornar a l'Universitat per fer el doctorat en lingüística i comunicació, sempre m'ha interessat molt el llenguatge.

Després d'anys de pont aeri cap a Madrid i BCN, liderant projectes i lluitant en pactes socials per a l'educació i LOE i LEC, he tornat a l'escola cap a la muntanya a Tremp, Una escola de proximitat,. una educació lenta i una vida lenta és el que tracto d'aplicar en aquesta nova etapa de la meva vida. Però ja veieu, la meva curiositat per conèixer, per aprendre no té límits i m'embarco en projectes quan m'ho demanen, GUIX, la Fundació Bofill, el Cosell Escolar de Catalunya, la FAPAC, com els hi podría dir que no?

The three things I’ve learned

1

L'educació està en la proximitat

L'educació és cada gest, cada mirada, cada paraula en la que tu expresses la teva expectativa cap a cada infant o jove. Per això cal estar a prop, ser proper encara que estiguis lluny, fem servir els mitjans de comunicació o les xarxes socials per apropar els nostres sentiments aquells que creuen en nosaltres com adults. La proximitat és compartir coses, quotidianes a casa, coneixements a l'escola, descobriments que et porten a l'aprenentatge. També són converses o silencis compartits i aquest adult que educat és un model en el dir, el fer i l'estima.
2

Educar és cosa de tots i totes

Ben segur que l'educació comença a casa i continua a l'escola, però els agents educatius s'estenen per a tots els espais i els temps de les criatures. L'educació no formal, el casals, esplais, activitats diverses, pantalles múltiples en que la canalla es queda fascinada i adquireix un altre sentit del temps i l'espai. La veïna, els avis i els padrins que amb la seva paciència transmeten tot allò que les presses dels pares i mares no permeten. Els grups d'iguals i els seus pares i mares amb els que compartim aniversaris,AMPA, il·lusions i esperances per a una educació millor i la ciutat, el poble, el municipi amb les seves activitats, els carrers i les persones.
3

Participar ens fa ciutadans

Us asseguro que des de que vaig arribar a l'escola amb la meva filla de la mà al dia d'avui, ha canviat totalment el meu concepte d'escola, d'educació i de ciutadania. Participant a l'AMPA. he passat de la meva escola, el meu fill a l'escola de tots i totes i els nens i les nenes. He après tant com a mare compromesa com tot el temps que treballat com a mestra. Després t'enredes amb les AMPA del districte, un dia vas a FAPAC i ja no en surts més. I la participació es torna amb militància perquè el cercle es va eixamplant i ja són els infants i els joves de Catalunya i més tard els d'Espanya i després els d'Europa i l'escola pública té els mateixos problemes aquí que a Bèlgica, al País Basc i a Extremadura. Vas treballant i lluitant per els infants i els joves de tot arreu perquè el sentit de ciutadania va traspassant fronteres, sobretot les ideològiques i participar es fa una manera de viure i veure el món.
Other voices from the educational community
Antònia Darnés Surroca Antònia Darnés Surroca
Psicopedagoga, Escola Andorrana,...
Només amb una escola pública forta, majoritària i prestigiada...
ALBERT ARBÓS BERTRAN ALBERT ARBÓS BERTRAN
DEGÀ DE LA FACULTAT D'...
L'ensenyament ha d'alliberar la intel·ligència en...
Jesús C. Guillén Jesús C. Guillén
Editor de "Escuela con...
El futuro pasa por la neuroeducación
Mª Rosa Buxarrais Estrada Mª Rosa Buxarrais Estrada
Catedràtica d'universitat
L’educació és responsabilitat de la família
Carme Bové i Romeu Carme Bové i Romeu
Responsable d'ensenyament al...
És imprescindible predicar amb l’exemple.
Toni Beltran Soldevila Toni Beltran Soldevila
Director col·legi La Salle
Hem de fer que a les escoles no sigui un lloc on s’ensenyi sinó...
Julio Fermin Gualan Tene Julio Fermin Gualan Tene
Profesor-Líder Licenciado en...
Educar para la Dignificacion de la Persona

More information