Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Lola Abelló Planas
Lola Abelló Planas
Ex presidenta de la CEAPA, continuo lligada a la FAPAC. Pedagoga i ara he tornat a l'escola com a mestra de CS de primària.

Jo vaig estudiar pedagogia i psicologia perquè pensava canviar el món, com tots els joves. Després m'he deixat emportar per la vida i he descovert les diferents dimensions de l'educació des de l'escola, la televisió, les AMPA, la participació al barri, la FAPAC, la CEAPA  i els Consell Escolar, he passat per a tots els nivells. Em va aportar molt el ser mare i mare activa a l'escola i l'institut. Durant la meva vida he anat teixint una xarxa de relacions que m'ha enriquit i m'ha donat més que la pròpia universitat, tot i així cap el 2.000 vaig tornar a l'Universitat per fer el doctorat en lingüística i comunicació, sempre m'ha interessat molt el llenguatge.

Després d'anys de pont aeri cap a Madrid i BCN, liderant projectes i lluitant en pactes socials per a l'educació i LOE i LEC, he tornat a l'escola cap a la muntanya a Tremp, Una escola de proximitat,. una educació lenta i una vida lenta és el que tracto d'aplicar en aquesta nova etapa de la meva vida. Però ja veieu, la meva curiositat per conèixer, per aprendre no té límits i m'embarco en projectes quan m'ho demanen, GUIX, la Fundació Bofill, el Cosell Escolar de Catalunya, la FAPAC, com els hi podría dir que no?

Las 3 cosas que he aprendido

1

L'educació està en la proximitat

L'educació és cada gest, cada mirada, cada paraula en la que tu expresses la teva expectativa cap a cada infant o jove. Per això cal estar a prop, ser proper encara que estiguis lluny, fem servir els mitjans de comunicació o les xarxes socials per apropar els nostres sentiments aquells que creuen en nosaltres com adults. La proximitat és compartir coses, quotidianes a casa, coneixements a l'escola, descobriments que et porten a l'aprenentatge. També són converses o silencis compartits i aquest adult que educat és un model en el dir, el fer i l'estima.
2

Educar és cosa de tots i totes

Ben segur que l'educació comença a casa i continua a l'escola, però els agents educatius s'estenen per a tots els espais i els temps de les criatures. L'educació no formal, el casals, esplais, activitats diverses, pantalles múltiples en que la canalla es queda fascinada i adquireix un altre sentit del temps i l'espai. La veïna, els avis i els padrins que amb la seva paciència transmeten tot allò que les presses dels pares i mares no permeten. Els grups d'iguals i els seus pares i mares amb els que compartim aniversaris,AMPA, il·lusions i esperances per a una educació millor i la ciutat, el poble, el municipi amb les seves activitats, els carrers i les persones.
3

Participar ens fa ciutadans

Us asseguro que des de que vaig arribar a l'escola amb la meva filla de la mà al dia d'avui, ha canviat totalment el meu concepte d'escola, d'educació i de ciutadania. Participant a l'AMPA. he passat de la meva escola, el meu fill a l'escola de tots i totes i els nens i les nenes. He après tant com a mare compromesa com tot el temps que treballat com a mestra. Després t'enredes amb les AMPA del districte, un dia vas a FAPAC i ja no en surts més. I la participació es torna amb militància perquè el cercle es va eixamplant i ja són els infants i els joves de Catalunya i més tard els d'Espanya i després els d'Europa i l'escola pública té els mateixos problemes aquí que a Bèlgica, al País Basc i a Extremadura. Vas treballant i lluitant per els infants i els joves de tot arreu perquè el sentit de ciutadania va traspassant fronteres, sobretot les ideològiques i participar es fa una manera de viure i veure el món.
Otras voces de la comunidad educativa
Marta Mingot Pallés Marta Mingot Pallés
Responsable de l'àrea...
El canvi primer cal somiar-lo per després portar-lo a la pràctica
Montserrat Boix Fargas Montserrat Boix Fargas
Mestra
Respecte i autoritat
Mª Àngels Brescó Mendiluce Mª Àngels Brescó Mendiluce
Directora Jesuïtes Poble Sec, Col·...
Les escoles han de definir molt clarament la seva missió i cap a...
Teresa Terrades Teresa Terrades
Professora de secundària i coach...
La importància de treballar el projecte vital de cada noi o noia
Anna Forés Miravalles Anna Forés Miravalles
Professora Universitària
Ensenyar és aprendre dues vegades
Francesc Colomé Montserrat Francesc Colomé Montserrat
Inspector d'educació
D’una educació que ha de canviar el mon a un mon que ha canviat...
Anna Espasa Roca Anna Espasa Roca
Directora del Programa de...
La importància del feedback en el procés d’aprenentatge

Más información