Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Miquel Gené Molins
Miquel Gené Molins
Professor de secundària

Sóc nat a Sant Antoni de Vilamajor i visc a Barcelona. Estic casat i tinc tres fills que van a l'escola pública Fort Pienc de l'Eixample. Després dels estudis universitaris en Geologia, vaig treballar durant vuit anys com a tècnic en obra civil. Actualment sóc professor de Ciències de la Naturalesa a l'Institut Pla Marcell de Cardedeu. M'agrada fer excursions, la bici de muntanya, practicar ioga, la fotografia i la lectura.

El sistema educatiu és un conjunt de diferents elements que s'influencien mútuament, bàsicament: famílies, professorat i administració política. Podem imaginar un tamboret de tres potes que sostenen el seient, l'educació dels nostres infants i joves. Segons aquest model, per millorar el sistema educatiu, cal la implicació en un entorn de cooperació i complicitat de les famílies amb el professorat i l'administració.

The three things I’ve learned

1

La participació de les famílies

La motivació dels alumnes és l'element principal pel seus aprenentatges. Segons diferents estudis publicats, les famílies que s'impliquen en l'educació i aprenentatge dels fills i filles afavoreixen el seu èxit educatiu. Si, a més, aquestes famílies participen en la vida del centre assistint als actes que s'hi fan, formant part de l'organització de l'AMPA o el Consell escolar, transmeten el seu compromís als seus infants i joves i afavoreixen la seva motivació per les tasques escolars.
2

El professorat és indispensable

La ràpida transformació de les societats a nivell mundial requereix adequar la pràctica docent als reptes de les noves realitats. Per tal d'adequar-nos a aquesta nova forma d'ensenyar i aprendre cal que els professionals poguem opinar i decidir sobre aquesta transformació. El col•lectiu professional que hem d'aplicar un nou model ha de participar en la seva elaboració perquè: a) el professorat és qui més coneix la realitat de les aules; i b) l'èxit d'un nou model dependrà de la motivació en què s'apliqui i aquesta motivació passa perquè el professorat senti que el model educatiu és seu i no només que ve imposat per l'administració.
3

El lideratge de l'administració educativa

El Departament d'Ensenyament té el rol de liderar un sistema educatiu que satisfaci les necessitats de la societat que l'ha escollit. La comprensió de les necessitats dels sistema educatiu parteixen de l'anàlisi objectiu de la seva situació i requeriments. Perquè aquesta anàlisi sigui el més objectiva possible han de participar els altres dos elements del sistema educatiu: les famílies i professorat. És responsabilitat del Departament d'Ensenyament fer possible que famílies, professorat i administració analitzin i dissenyin col·laborativament el millor sistema educatiu possible per la nostra societat.



Per un bon sistema educatiu cal, segons el model sistèmic : a) la implicació de les famílies en l'aprenentatge del seus fills i filles; i b) la motivació del professorat per acceptar un canvi de paradigma en l'Ensenyament. Només una administració  que reconegui la participació de les famílies, tingui la confiança dels professionals de l'Ensenyament i sigui capaç de coordinar un procés de millora participatiu podrà aconseguir adaptar el sistema educatiu als reptes que necessita Catalunya.

Other voices from the educational community
Jordi Porta Ribalta Jordi Porta Ribalta
President de la Fundació...
Voluntariat
Toni Beltran Soldevila Toni Beltran Soldevila
Director col·legi La Salle
Hem de fer que a les escoles no sigui un lloc on s’ensenyi sinó...
Francesc Ortiz Giménez Francesc Ortiz Giménez
Director de la Fundació Sant...
L’espai de col·laboració és el centre educatiu que te la col·...
Olga Pascual i Vallès Olga Pascual i Vallès
Mestra de primària
Cal donar veu a totes les famílies
Noemí Sas Castilleja Noemí Sas Castilleja
Gestora cultural.
DIWO també (i sobretot en) educació
Anna Forés Miravalles Anna Forés Miravalles
Professora Universitària
Ensenyar és aprendre dues vegades
Francesc Vilà Francesc Vilà
Director Sociosanitari
Que l’escola és un lloc privilegiat per escatir la oportunitat d...

More information