Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Miquel Gené Molins
Miquel Gené Molins
Professor de secundària

Sóc nat a Sant Antoni de Vilamajor i visc a Barcelona. Estic casat i tinc tres fills que van a l'escola pública Fort Pienc de l'Eixample. Després dels estudis universitaris en Geologia, vaig treballar durant vuit anys com a tècnic en obra civil. Actualment sóc professor de Ciències de la Naturalesa a l'Institut Pla Marcell de Cardedeu. M'agrada fer excursions, la bici de muntanya, practicar ioga, la fotografia i la lectura.

El sistema educatiu és un conjunt de diferents elements que s'influencien mútuament, bàsicament: famílies, professorat i administració política. Podem imaginar un tamboret de tres potes que sostenen el seient, l'educació dels nostres infants i joves. Segons aquest model, per millorar el sistema educatiu, cal la implicació en un entorn de cooperació i complicitat de les famílies amb el professorat i l'administració.

The three things I’ve learned

1

La participació de les famílies

La motivació dels alumnes és l'element principal pel seus aprenentatges. Segons diferents estudis publicats, les famílies que s'impliquen en l'educació i aprenentatge dels fills i filles afavoreixen el seu èxit educatiu. Si, a més, aquestes famílies participen en la vida del centre assistint als actes que s'hi fan, formant part de l'organització de l'AMPA o el Consell escolar, transmeten el seu compromís als seus infants i joves i afavoreixen la seva motivació per les tasques escolars.
2

El professorat és indispensable

La ràpida transformació de les societats a nivell mundial requereix adequar la pràctica docent als reptes de les noves realitats. Per tal d'adequar-nos a aquesta nova forma d'ensenyar i aprendre cal que els professionals poguem opinar i decidir sobre aquesta transformació. El col•lectiu professional que hem d'aplicar un nou model ha de participar en la seva elaboració perquè: a) el professorat és qui més coneix la realitat de les aules; i b) l'èxit d'un nou model dependrà de la motivació en què s'apliqui i aquesta motivació passa perquè el professorat senti que el model educatiu és seu i no només que ve imposat per l'administració.
3

El lideratge de l'administració educativa

El Departament d'Ensenyament té el rol de liderar un sistema educatiu que satisfaci les necessitats de la societat que l'ha escollit. La comprensió de les necessitats dels sistema educatiu parteixen de l'anàlisi objectiu de la seva situació i requeriments. Perquè aquesta anàlisi sigui el més objectiva possible han de participar els altres dos elements del sistema educatiu: les famílies i professorat. És responsabilitat del Departament d'Ensenyament fer possible que famílies, professorat i administració analitzin i dissenyin col·laborativament el millor sistema educatiu possible per la nostra societat.



Per un bon sistema educatiu cal, segons el model sistèmic : a) la implicació de les famílies en l'aprenentatge del seus fills i filles; i b) la motivació del professorat per acceptar un canvi de paradigma en l'Ensenyament. Només una administració  que reconegui la participació de les famílies, tingui la confiança dels professionals de l'Ensenyament i sigui capaç de coordinar un procés de millora participatiu podrà aconseguir adaptar el sistema educatiu als reptes que necessita Catalunya.

Other voices from the educational community
Sílvia Blanch Gelabert Sílvia Blanch Gelabert
Coordinadora de pràctiques i...
Tots tenim família, no sempre és fàcil. Evitem la crítica...
Melania Muñoz Castillo Melania Muñoz Castillo
Estudiant del Màster Educació en...
Fer-nos conscients del potencial d’aquest vincle
Silvana Ballbè González Silvana Ballbè González
Directora d'escola
Sempre hi ha una porta oberta
Óscar Chaparro Carrera Óscar Chaparro Carrera
Etudiant de doble grau d'...
El respecte a les necessitats de cadascú
Àngels Domingo Àngels Domingo
Doctora en Pedagogia i Directora...
Formació docent
Mª Núria Valls Molins Mª Núria Valls Molins
Educació de Persones Adultes
Avaluar competències
Neus Ferran Biera Neus Ferran Biera
Docent
Tothom a classe vol aprendre

More information