Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Ricard Aymerich Balagueró
Ricard Aymerich Balagueró
Mestre i psicòleg. Director de l'escola Montserrat Solà de Mataró. President de la Confederación estatal de MRP
Originari de Mollerussa (Pla d'Urgell) m'he mogut professionalment pel Maresme, sobretot. He treballat a l'escola Anxaneta (CEPEPC) de Mataró del 1979 al 2000, a l'IES Argentona fins al 2003, i ara a l'escola Montserrat Solà de Mataró. Sóc membre i he estat president del Moviment Educatiu del Maresme, president de la Federació de MRP de Catalunya i, en l'actualitat, de la Confederación estatal de MRP. Director del Projecte Educatiu de Ciutat de Mataró (2002-2003). Impulsor i signant del Pacte Nacional per a l'Educació (2006). Regidor d'Educació de l'Ajuntament d'Argentona (Maresme) entre el 2006 i 2007.

The three things I’ve learned

1

No hi ha educació sense compromís

Si la d'educador, la de mestre, és la millor professió del món és perquè té un valor afegit ( i una condició, alhora) molt important: el compromís envers els menors als que has de servir, el compromís amb els pares i mares amb qui comparteixes la complexa i trascendental tasca d'educar, el compromís amb els teus companys amb els que has de donar compliment al que el projecte educatiu compartit t'obliga, el compromís amb la societat que espera dels educadors que siguem dignes referents morals, culturals i personals.
2

L'autonomia de centre és clau per a la qualitat del sistema educatiu

La definició de bon professional va associada a la capacitat de generar una bona acció educativa en el marc d'un equip pedagògic, que fa realitat un projecte educatiu col·lectiu. Aquest projecte és el que determina com s'organitzen i com funcionen les coses en un centre. L'acció col·lectiva és molt més poderosa que la individual i és el marc en el que es poden generar i desenvolupar respostes innovadores a nous reptes o a situacions inèdites. El sentit col·lectiu de la nostra professió, avui per avui, té en el centre educatiu (definit per un projecte compartit per tota la comunitat educativa) el seu marc adient. La professió docent ha de servir i enriquir aquest projecte, i les administracions i serveis educatius, també.
3

La força de l'educació és el seu caràcter comunitari

Sovint bandejada, la dimensió comunitària dels projectes educatius, del funcionament dels centres, de l'acció educativa són la base de l'èxit del nostre sistema. Rica en experiències comunitàries reeixides, Catalunya ha estat i continua sent un gresol de respostes innovadores i encertades als nous reptes educatius. La capacitat de generar aquesta dimensió comunitària d'un projecte educatiu i el compromís de tots els sectors en fer-lo créixer és una de les claus d'una bona escola, avui. L'autèntic lideratge és el que és capaç de posar en valor aquesta virtut. Quan, en un centre, mestres i famílies van alhora la seva força és imparable. Però, a més, quan el concepte d'educació té una dimensió prou àmplia com per abastar tot un territori, tota una ciutat, que es mobilitza perquè "tothom pugui educar tothom", l'educació es converteix aleshores en l'autèntica eina de transformació i millora social que busquem.
Other voices from the educational community
Jordi Serarols Boada Jordi Serarols Boada
Inspector d'Educació
L’aprenentatge invisible
Jesús C. Guillén Jesús C. Guillén
Editor de "Escuela con...
El futuro pasa por la neuroeducación
Mirta S. Lojo Suárez Mirta S. Lojo Suárez
Psicopedagoga. Doctora en Ciències...
La convivència en un entorn de respecte, comunicació i col•...
Carme Hernández Escolano Carme Hernández Escolano
Pedagoga del Centre per a la...
La importància d’educar el conjunt de les dimensions de la...
Julio Fermin Gualan Tene Julio Fermin Gualan Tene
Profesor-Líder Licenciado en...
Educar para la Dignificacion de la Persona
Joan Sanz Bartra Joan Sanz Bartra
Actor de doblatge i guionista
Aprendre és una addicció
Montse Riera Torrecillas Montse Riera Torrecillas
Pedagoga
Són més importants els procediments que els continguts

More information