Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Sarai Samper Sierra
Sarai Samper Sierra
Sociòloga
Sóc sociòloga i fa deu anys que vaig crear l'empresa D-CAS (Col·lectiu d'Analistes Socials). Des d'aleshores, tinc la sort de dedicar-me a projectes de 'sociologia aplicada': aplicada a la planificació de polítiques socials des d'un millor coneixement de les condicions de vida de les persones; aplicada a projectes de participació i sensibilització social, aplicada a innovar en serveis socials des de la interdisciplinarietat, i aplicada a fomentar els valors en els que crec.

Las 3 cosas que he aprendido

1

Els infants aprenen més fàcilment que els adults. Un mite a desmontar

Que els infants aprenen més fàcilment que els adults sembla una veritat donada per descomptada. Tant, que hi ha pocs estudis destinats a posar a prova aquesta afirmació. Afortunadament, n’hi ha alguns, i els resultats demostren que no és del tot i així. Els adults aprenen diferent als infants, però no menys ni pitjor. Amb una metodologia adaptada a la forma d’aprendre en l’adultesa, el progres d’un adult en el seu aprenentatge pot ser similar al d’un infant, inclús a l'hora d'aprendre un nou idioma o aprendre a tocar un instrument musical. Més enllà del fonament del mite, és important qüestionar-lo perquè desmotiva a moltes persones adultes a formar-se en allò que els motiva, considerant que ja se’ls ha passat l’edat, o que els costarà molt més o no podran ja assolir un nivell avançat en allò que volen estudiar.
2

La filosofia: una assignatura tremendament útil

Vaig tenir la sort d’estudiar quan encara la filosofia era una assignatura obligatòria a secundària. Amb ella adquiríem una competència bàsica, com és la capacitat de pensar de forma lògica sobre idees abstractes, de combinar pensament lògic, pensament creatiu i pensament crític; inclús, la vivència de plantejar-nos preguntes que ens ajudaven a autoconèixe’ns millor. Em sembla paradoxal que reformes educatives que aposten per conceptes com les competències bàsiques, per la utilitat pràctica i per la qualitat, eliminin una matèria que contenia tots aquests ingredients.
3

Compte amb els prejudicis sobre els adolescents

Sovint se sent dir que els adolescents són un alumant especialment difícil: estan desmotivats, descentrats, falten al respecte i no valoren l’educació, de manera que es fa molt difícil fer classes en els instituts. Aquest tipus de comentaris els he sentit inclús per part de professors de secundària, i en alguns casos m’ha donat la sensació que aquesta afirmació, pràcticament inqüestionada, està tenint un efecte pervers, i és que alguns professors acaben per no assumir tota la responsabilitat que haurien d’assumir quan les coses no funcionen dins les aules. Aquesta desresponsabilització va associada en alguns casos a una preparació decreixent de les classes, un clima menys afectiu entre professor i alumne i un menor compromís amb la millora continuada com a professionals.
Otras voces de la comunidad educativa
Montserrat del Pozo Montserrat del Pozo
Directora del Col•legi Montserrat...
Que tots posseïm les Intel•ligències Múltiples i que, per tant,...
Immaculada Armadans Immaculada Armadans
Professora Agregada Departament...
L'educació ha de servir per gaudir de la vida i la...
Josep Ramon Torres Baldoví Josep Ramon Torres Baldoví
Mestre jubilat
Amor
gemma vidal i oltra gemma vidal i oltra
Quasi educadora social a l'...
L'educador com "a passador" de cultura
Joan Rué Domingo Joan Rué Domingo
Professor Universitat Autònoma
Avaluació
Victòria Oliu Subiranas Victòria Oliu Subiranas
Professora de matemàtiques a ESO i...
Preguntar i escoltar a l'alumnat
Joaquim Núñez Cabanillas Joaquim Núñez Cabanillas
Inspector d'Educació
Dels entorns d'aprenentatge

Más información