Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Laia Pineda Rüegg
Laia Pineda Rüegg
Cap de Projectes en Educació

Mare de tres fills, treballa a la Fundació Jaume Bofill, una entitat orientada a millorar l'educació. Sociòloga de formació. Si en voleu saber més, seguiu-me al Twitter @laiapineda

Les tres coses que he après

1

Educar és reconèixer l’altre

Educar és aconseguir connectar amb l’altre. Comunicar-s’hi amb sentit i orientació. Sabent quin és el camí que volem emprendre. No és tan important a on ens farà arribar. Educar és creuar un pont invisible cap a l’altre que no parteix de l’intel•lecte (i aquest ha estat per mi un dels millors descobriments!) sinó de l’emoció. L’emoció que et vincula a aquella persona i la fa important per a tu. Reconèixer vol dir que l’altre m’importa, que la seva persona té un valor per a mi. L’escolto, l’observo i desitjo el millor per a ella. Sense aquesta base d’estima i reconeixement mutu, no hi pot haver educació.
2

Jo t’educo, tu m’eduques, nosaltres ens eduquem...

He après que l’educació no és un procés unidireccional sinó que a qui jo educo, també m’educa a mi. M’agrada pensar que sóc una mestra per als meus fills alhora que ells són mestres per a mi. M’agrada pensar que educo els meus amics i col•legues alhora que ells m’eduquen a mi. Entre tots ens "formem" (en el sentit de donar forma) i ens "deformem" (en el sentit de canviar-la) en un procés dinàmic i constant.
3

7% missatge, 38% to de veu, 55% comunicació no verbal

Uns percentatges reveladors: en la comunicació (la base de l’educació) no importa tant què diem, sinó com ho diem. El que tant ens esmercem a dir en les millors paraules, de ben poc val si no ho vestim amb la veu i el gest adequats a cada circumstància. Quina gran oportunitat de tenir-ho present quan ens comuniquem amb l’altre amb voluntat educadora! Menys paraules, més mirar i més atenció a la veu i el cos. Des de l’autenticitat, per descomptat.
Altres veus de la comunitat educativa
DOLORS HERRERA BARROSO DOLORS HERRERA BARROSO
TÈCNICA D'ORIENTACIO...
La persona del docent és vital.
Xavier Riudor Pons Xavier Riudor Pons
Director Tècnic del CTESC (Consell...
Hem d’empoderar els infants i joves per fer front a una realitat...
Merche Garcia Villatoro Merche Garcia Villatoro
Educadora Social Directora de l...
La capacitat de compromís
Ramon Puig i Mañosa Ramon Puig i Mañosa
Técnic de qualitat
CONEIXEMENT i FORMACIÓ
Xavier Muniesa Xavier Muniesa
Director Fundació Escola Vicenciana
Aprendre a "Emprendre"
Jesús C. Guillén Jesús C. Guillén
Editor de "Escuela con...
El futuro pasa por la neuroeducación
MARGARITA ALONSO GUEVARA MARGARITA ALONSO GUEVARA
Mestra
Ens cal aprendre a conviure

Més informació