Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Mª Núria Valls Molins
Mª Núria Valls Molins
Educació de persones adultes

Doctora en Filosofia i Ciències de l'educació amb una llarga trajectòria en educació de persones adultes.

Les tres coses que he après

1

L’efecte transformador de l’educació

Com deia Paulo Freire al llibre “A la sombra de este árbol” (1997), la qüestió està en com transformar les dificultats en possibilitats. L’educació és una bona eina per obrir noves possibilitats, sobretot per a les capes més desafavorides de la societat. Una educació que no reprodueixi les desigualats socials afavoreix també la pròpia societat en el seu conjunt, al mateix temps que, segons les teories de Freire, produeix transformació social. Aquesta pedagogia, que s’anomenà Pedagogia de l’esperança, segons paraules del propi autor, s’ha de tenir en compte en les reformes educatives, perquè els seus efectes són beneficiosos per a tothom.
2

Com més equitat més ascensor social

Estudis de la Fundació Bofill han demostrat que, en aquestes tres dècades passades, l’educació ha estat una mitjà per facilitar a les generacions joves superar el nivell d’estudis i l’estatus social dels seus pares i avis. Aquest efecte s’ha anomenat ascensor social i ha procurat molt de benestar a famílies i a generacions senceres. Des del meu punt de vista, és un capital acumulat que té el nostre país, un capital humà que ajuda al creixement personal i social de la nostra societat. Però si aquest efecte s’atura perquè es redueix l’equitat, serà una marxa enrere que ens situarà més avall de fa trenta anys. Recordem que a Espanya ens vam regir cent anys per la "llei Moyano" i que l’endarreriment que es constata en l’últim informe PISA sobre la formació dels adults en comprensió lectora i matemàtiques, és conseqüència d’un estancament de molts anys.
3

La qualificació dels professionals depèn de la igualtat d’oportunitats en educació

El repte que ens planteja la crisi iniciada el 2008, és la de fer front a l’atur. Moltes són les causes de la crisi i de l’atur i no se li pot demanar tot a l’educació, però sí que la igualtat d’oportunitats és un dret als qual no es pot renunciar. Una baixa qualificació professional de l’alumnat actual i futur no solament no solucionaria el problema de l’atur sinó que l’agreujaria. Molts dels nois i noies que van abandonar els seus estudis va passar a sectors productius com la construcció, on es requeria una mà d’obra poc qualificada. En esclatar la bombolla immobiliària, aquests llocs de treball han desaparegut. Han causat molt de sofriment a moltes joves i moltes famílies. Si no hi ha gent qualificada professionalment, difícilment es podrà sortir de la crisi i , en particular, dels alts índexs d’atur.
Altres veus de la comunitat educativa
Júlia Masip Serra Júlia Masip Serra
Psicòloga de Serveis Socials....
Importància de la transmissió/herència familiar
Elvira Borrell Closa Elvira Borrell Closa
inspectora d'educació
L'avaluació és tant un procés tècnic com ètic i social
Anna Agramont Llinàs Anna Agramont Llinàs
I+D
L'educació en sí, és un projecte sense fi en constant...
Emili Avilés Cutillas Emili Avilés Cutillas
Mestre de Primària
Família i escola, claus de la millora de la societat
María Lucrecia Tigse Caillagua María Lucrecia Tigse Caillagua
Docente de EGB
Educación para la vida
Marta Olivella Pedrola Marta Olivella Pedrola
Tècnica del CTESC
Què vol dir educar? Educar vol dir ajudar a algú a créixer i a...
Neus Ferran Biera Neus Ferran Biera
Docent
Tothom a classe vol aprendre

Més informació