Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Maria Ojuel Solsona
Maria Ojuel Solsona
Professora de geografia i història a l'ensenyament secundari
Llicenciada en Geografia i Història i en Història de l'Art per la Universitat de Barcelona. Treballo en la docència de la geografia i la història des del 1988. Actualment tinc una comissió de serveis al departament d'Ensenyament i treballo en temes de currículum, avaluació, competències i formació del professorat. M'interessen temes lligats a l'educació per a la ciutadania, patrimoni, art, memòria històrica i història en general. Sóc optimista: els mestres cada cop som més conscients de la nostra responsabilitat social.

Les tres coses que he après

1

Fer alumnes reflexius i creatius

Els coneixements estrictament escolars tenen una vida molt curta. Per tant, avui més que mai cal seleccionar-ne els imprescindibles, aquells que són fonamentals per seguir aprenent i dedicar la resta del temps a desenvolupar en els alumnes capacitats més reflexives, a tenir criteri, a aprendre a treballar en equip, a crear i a investigar, a ser més autònoms i solidaris. Per avaluar això també cal canviar les eines habituals. La prova puntual escrita i reproductiva ja no serveix per si sola per saber si l'alumne està aprenent correctament. Cal tendir cap a una avaluació que sigui més formativa per a l'aprenent, que li doni claus per saber en què falla i com millorar. I per als docents, que pugui avaluar el procés i no només el resultat, i també ens informi sobre allò en què l'alumne té més mancances per poder posar-hi remei i no només per apuntar-ho a la llibreta de notes.
2

El treball en equip dels docents, clau per a un plantejament didàctic coherent que millori els aprenentatges dels alumnes.

No és fàcil passar del "cada maestrillo tiene su librillo" a compartir neguits, experiències i maneres de fer per al bé de la coherència pedagògica i de la millora dels aprenentatges de l'alumnat. Requereix voluntat per obrir-se i aprendre dels altres i sentir que tots estem en el mateix vaixell. No vol dir fer més reunions, sinó fer-les més pedagògiques, crear espais de treball en què tothom se senti relaxat i es pugui compartir d'igual a igual, tot i que pot haver docents (no necessàriament de l'equip directiu) que liderin aquests processos perquè poden aportar coses. Una vegada s'han creat equips de mestres acostumats a fer pràctica reflexiva junts, ja no es pot tornar enrere! Fins ara la formació permanent ha estat molt individual i ara es tendeix cap a una formació que involucri més tothom o la majoria de docents d'una escola. Això és bo, però en aquests moments de manca de recursos, seria ideal poder comptar amb l'assessorament d'equips universitaris. Ens necessitem mútuament: ells, per poder investigar i nosaltres per tenir aquest suport o mirada externa que aniria bé si ens encallem.
3

Les famílies, les nostres aliades

L'escola com a col·lectiu sovint es "bunkeritza" davant de les famílies, en una actitud a la defensiva que a la curta fa augmentar desconfiances mútues. Si, com a pares, volem que l'escola dels nostres fills ens escolti, per què no ens obrim, com a mestres, a les famílies dels nostres alumnes? M'agradaria que hi hagués un reconeixement del tipus "escola-amiga de les famílies" que s'atorgués a aquelles escoles que facin veritables accions per fomentar la participació de les famílies i que això fos una de les coses que els pares i mares tinguessin en compte quan es pregunten quina escola volem per als nostres fills o filles.
Altres veus de la comunitat educativa
Marina Subirats Martori Marina Subirats Martori
Catedràtica emèrita de sociologia...
Que l'èxit o el fracàs depenen molt més de l'entorn...
Enric M. Sebastiani i Obrador Enric M. Sebastiani i Obrador
Professor a la FPCEE Blanquerna (...
Sense amor i esperança no es pot educar
Josep M. Vilalta Verdú Josep M. Vilalta Verdú
Secretari Executiu, Associació...
La formació al llarg de la vida
Anna Tarrés Vallespí Anna Tarrés Vallespí
Sociòloga
L’espurna ve de fora, el foc es fa a dins
Jordi Bardají Cusó Jordi Bardají Cusó
Professor interí de secundària
Els que han de fer feina són els alumnes
Josep Maria Martorell Benach Josep Maria Martorell Benach
Docent a 2ària
Transmetre
Blai Sotos i Franco Blai Sotos i Franco
Mestre
1- SON ELS INFANTS QUI APRENEN.

Més informació