Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Miquel COMAS MOLINÉ
Miquel COMAS MOLINÉ
Meteoròleg educador
COMUNITÀRIA.-Vull dir que estic molt content perquè avui dia fem 1 taller transversal amb la mainada que els agrada força (participació, processar informació, vivència compartida com a col·lega meteorològoga i meteoròleg infantil i per parelles amb les 3 paraules clau, els tres fets que destaco que anem aprenent junts, l´alumnat i jo mateix, perquè ells i elles em demostren que és així veritablement). És l´anomenat arreu del món així com segueix "la meteorologia de les escoles" amb un caire molt transversal tot i ser de l´area de ciències, també socials i matemàtiques, idiomes, etc. i que posem en marxa internacionalment, ara val a dir que s´incorpora-aquesta tardor 2013- una base francesa de caire científic a l´Antàrtida, però els països s´estenen per tots el continents i mars/oceans del planeta. Localment guio l´Escola J.Verdaguer (cicle mig de Primària) al peu de Montjuïc a Barcelona que en forma part activa amb la tramesa sovintejada de les dades observades, recollides i comunciades. Darrerament (1 decenni)m´ocupo de l´estació meteorològica i tinc fet el recull sobre el terreny del més rellevant (cops de vent majors, fredorades excepcionals prop del mar, etc.)des de La Font del Gat, pertany a les xarxes oficials (secundària de Climatologia estatal i d´observadors meteorològics adscrita a Territori i Paisatge a Catalunya).Conclouré comunitàriament amb l´esment a la feina diària amb fonament perquè cal donar a conèixer una mica la formació permanent a saber: Certificacions a tall d´exemple en Extensió Universitària i superació amb bona (Gestió Recursos Forestals/Universitat de Cadís)i formació universitària bàsica de professorat (Universitat Autònoma de Barcelona)amb especialització en l´àrea científica sense tractar-se de cap llicenciatura, ni doctorat però comptant amb la bibliografia de l´organisme oficial de la meteorologia a casa nostra (www.aemet.es) i seminaris amb altres centres (UPC, Universitat de Barcelona, Universitat de Lleida, els juliols, etc.). També pertanyo a algunes associacions sense afany de lucre, les següents: catalana de meteorologia, catalana d´observadors amb les jornades anyals a finals de novembre a Cosmocaixa (E.Fontserè). Una component diferenciada on també col·laboro, Lectura Fàcil (criteris de la federació internacional de bibliotecàries) que és un grup de treball del Col·legi Oficial de Bibliotecàries i Documentalistes amb seminaris, jornades, bibliografia adaptada a persones amb més dificultats lectores, alumnat de primària per exemple, etc. FAMILIAR: L´Acompanyament familiar en salut física i mental delicada de la mare (ara 1 grau dependència: moderada a més severa) m´ocupa en part de la meva vida precedent i futura i per obligació legal, en la meva condició de fill (el gran de 2 germans) i des de fa dècades va condicionant la vida quotidiana (malgrat la tasca preferent del pare i a qui vaig acompanyar i donar suport fins que va morir fa uns anys després de llarga enfermentat però força qualitat de vida molts anys). Tot i resultar un handicap important no cal culpabilitzar ningu ni tampoc no es tracta de fer-se la víctima de res, al temps que també em permet, aquesta situació delicada, desenvolupar algunes iniciatives reeixides-més val tard que mai- i que exposo de bon començament i amb els valors de les situacions límit (paciència, escolta), de la dimensió del treball (disponibilitat)i vessant educativa (longanimitat) que vaig aprenent en la meva vida quotidiana i possibiliten m´obri pas en la realitat que m´ha tocat de viure i no em puc queixar perquè en sento una persona estimada pels pròxims (companys de la meteorologia en tant que col·legues, mestres i pesones educadores de proximitat, personal sanitari, bon veïnatge i familiar pròpia, etc.),

Les tres coses que he après

1

Actituds

Obrir els ulls al món viu que ens envolta. Sentir-se part de l´aula del grup-classe inmersa en un barri concret o formant part d´una població concreta (núcli habitat en definitiva) d´un paisatge humanitzat de la realitat del nostre món.
2

Hàbits

Observar la realitat amb els criteris que ens indiquen què es fa en la tasca assignada, a tall d´exemple posem evidenciar si es participa, si es processa informació, si es viu una experiència. Així en aquest cas, serien 3 mots clau; és molt important enfatitzar el fet de generar un hàbit de treball i donar-ho a entendre amb el verb i la tercera persona del singular que ara es comenta.
3

Habilitats

Viure un seguit d´experiències on es palesa que s´utilitza cada eina i domini (lingüístic o d´altra tipus/intel·ligències multiples en nombre de 8 posem per cas) i que s´interpreta cada concepte o se´n selecciona el fet rellevant que s´ha descobert en la realitat observada/estudiada i que genera una situació viva i real, no imaginada ni fictícia. D´aquesta manera s´esdevé la possibilitat d´autoavaluació, és a dir, aprenentatge veritable que s´ha pogut constatar fefaentment per l´alumnat que la dut a la pràctica.
Altres veus de la comunitat educativa
Marta Olivella Pedrola Marta Olivella Pedrola
Tècnica del CTESC
Què vol dir educar? Educar vol dir ajudar a algú a créixer i a...
Margarida ROMERO Margarida ROMERO
Professora associada a la Facultat...
Aprendre necessita temps
Josep M. Mominó Josep M. Mominó
Professor de la UOC
El nostre model educatiu sembla poc apropiat per formar...
Merche Garcia Villatoro Merche Garcia Villatoro
Educadora Social Directora de l...
La capacitat de compromís
Román Castro Alcaide Román Castro Alcaide
Professor d'universitat
Entusiasme
Blai Sotos i Franco Blai Sotos i Franco
Mestre
1- SON ELS INFANTS QUI APRENEN.
Dídac Mateo González Dídac Mateo González
Investigador del Grup de Recerca d...
El perill de l'excessiva confiança en la raó

Més informació