Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Núria Alart i Guasch
Núria Alart i Guasch
Professora de secundària
Mestra i llicenciada en Psicopedagogia. Professora d’institut i professora associada a la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona. Formadora del Departament d'Ensenyament. Membre del projecte Espurn@ i vocal de la Comunitat Catalana de WebQuest. Especialitats docents: Música, Educació Física, Educació Especial, Tutoria i Orientació, Aules d’Acollida, Diversitat curricular i tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement (TAC)

Les tres coses que he après

1

La importància de l’autoconeixement per a l’aprenentatge al llarg de la vida.

Ens cal saber la manera com ens relacionem amb nosaltres mateixos i en prenem consciència. Saber com som ens ajuda a actuar, tenint en compte i reforçant els nostres punts forts i a treballar, si cal, els nostres punts febles o dificultats. Per desenvolupar una bona autoestima, resulta fonamental aprendre a percebre amb exactitud la valoració personal en equilibri just de fortaleses i debilitats. Les autoavaluacions i les observacions possibiliten identificar les nostres intel•ligències i així preparar-nos per a fer plans d’autodesenvolupament. Cercar les pròpies fortaleses requereix temps. Cada persona té unes particularitats que cal descobrir. Cal esbrinar i trobar allò que agradi a l’alumnat i allò que se’ls doni bé. Podem observar que alguns infants i joves necessiten moure’s per pensar, d’altres molt detallistes i perfeccionistes en les seves tasques, d’altres molt hàbits lingüísticament amb una gran capacitat expressiva... Les tecnologies de la informació i la comunicació ens ajuden a dissenyar activitats, reptes, tasques... que s’ajustin a les diferents capacitats de l’alumnat, que transmetin valors, emocions i ajudin a desenvolupar les habilitats socioemocionals.
2

La necessitat d’aprendre l’habilitat de saber reflexionar per a ser capaços de l’autoavaluació.

Un dels objectius principals de l’educació és ensenyar a l’alumnat a pensar i a reflexionar. Això vol dir que el docent no ha de donar només informació, sinó que ha d’intentar desenvolupar en l’alumnat la capacitat per utilitzar aquesta informació. L’aprenentatge humà ha d’implicar el desenvolupament harmònic de totes les seves facultats: el sentiment en front els problemes, el desenvolupament de la imaginació, de la creativitat, de la capacitat de discussió i de crítica... per això necessitem temps. El portafoli és un bon instrument per a la reflexió i l’autovaluació.
3

L’assessorament d’un tutor”coach”.

És una persona que orienta, guia, acompanya, harmonitza...que ajuda a trobar el camí de l’alumnat. Aquesta ha d’ajudar a desenvolupar les relacions personals, l’autoestima, el respecte als altres, les normes de convivència, l’orientació personal, acadèmica i professional, l’autonomia, la responsabilitat, el saber comportar-se, la solidaritat, la tolerància, els valors en general i les habilitats socioemocionals. Ha de fer un seguiment personal de l’alumnat fent aflorar les seves fortaleses, detectant necessitats, animant, dinamitzant, facilitant el seu desenvolupament. Si aconseguim que els alumnes siguin generosos, solidaris, altruistes i els fem treballar amb equip col•laboratiu per compartir, per millorar... la seva motivació augmentarà i seran més valorats pels seus companys.
Altres veus de la comunitat educativa
Montse Palomar Montse Palomar
Professora Cicles Formatius
Aprendre
Carme Barba Corominas Carme Barba Corominas
Mestra
Ser crítics per aprendre a mirar
Xavi Geis Xavi Geis
Mestre i direcció escola Rellinars
A aprendre
Raquel Moreno Raquel Moreno
Consultora de D-CAS
L’escola de la vida
Jordi Jubany i Vila Jordi Jubany i Vila
Mestre, Antropòleg i Assessor TIC.
Aprendre a aprendre al llarg de la vida
Josep M. Carbó Teigeiro Josep M. Carbó Teigeiro
Professor de Secundària
Els/les mestres no ensenyem però amb nosaltres es pot aprendre.
Nacho Corredor Nacho Corredor
Fundador de deba-t.org
Les actituds no s'ensenyen

Més informació