Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Mariona Monterde i Farnés
Mariona Monterde i Farnés
Mestra i Pedagoga
Sóc Mariona Monterde, mestra i pedagoga. Actualment sóc Cap d'Estudis de l'Escola Serralavella d'Ullastrell i professora de la FPCEE Blanquerna (URL). He format part de l'Equip "La Cultura Matemàtica de les Persones" de l'ICE de l'UAB. Tot el que he après ha estat a l'escola fruit de la reflexió sobre com aprenen els nens i les nenes, a través del debat pedagògic amb els meus companys i companyes, i amb altres mestres.

Les tres coses que he après

1

Una escola orientada a la comprensió del món i de les persones

Les persones, i sobretot els nens i les nenes, tenim necessitat de comprendre el món, poder-nos situar en ell i poder-hi participar amb esperit crític. Com a escola i com a docents tenim la obligació de donar-hi resposta. Des de l’escola ens hem de preocupar per educar i acompanyar els nens i les nenes en aquest procés de comprensió del món, així com vetllar perquè tinguin una educació de qualitat basada, no només en la transmissió de coneixements, sinó en la formació de ciutadans crítics, competents i amb capacitat de canvi i transformació. Estic parlant d’una escola oberta, i vinculada al món i a les persones.
2

L’aula, un espai de comunicació, de reflexió i d’aprenentatge real

No hi ha aprenentatge sense processos de comunicació. Entenc l’aula com un espai que fomenta i permet fer-se preguntes i on els continguts dels diferents àmbits del coneixement esdevenen significatius i s’hi donen amb sentit i de manera integrada. Un espai on la conversa és fonamental per a l’aprenentatge. Entenent la conversa com un acte propi de les persones que es reprodueix a les aules com un acte cultural, de comunicació, d’aprenentatge i de reflexió. La participació a la conversa implica per part de l’alumnat la mobilització dels seus sabers, del seu pensament i de les seves emocions. Hi ha aprenentatge real quan l’alumnat és subjecte i protagonista del procés d’aprenentatge tant individual com col.lectiu. A l’aula els infants hi aprenen continguts importants, però també i sobretot, hi aprenen: a pensar, a raonar, a dialogar, a argumentar, a ser crítics, a interrogar-se sobre el món i sobre les coses, a compartir, a debatre, a justificar, a buscar explicacions i respostes, a organitzar-se, a ser autònoms, a ser hàbils en la recerca d’informació, a ser crítics amb les fonts d’informació, ... esdevenint així persones competents en els diferents àmbits i amb capacitat de resposta a situacions que se’ls puguin plantejar d’immediat i en un futur.
3

Cal donar valor a les capacitats i potencial de l’alumnat

El professorat superem el nostre paper de transmissors de coneixement, per passar a ser aquelles persones que acompanyem el grup en el seu procés d’aprenentatge tant individual com col.lectiu. Donem valor a les capacitats i potencial de l’alumnat, i aprofitem el bagatge cultural amb el que els nens i nenes arriben a l'escola, per a construir una història d'aprendre col.lectiva i compartida. Gestionem la conversa tenint com a referència un currículum de qualitat. L’alumnat té els seus propis interessos i propòsits, però nosaltres també. Acollim les identitats dels nens i les nenes, recollim els seus desitjos, generem noves preguntes, acompanyem l’alumnat en els processos de recerca per a donar-hi resposta, obrim nous interrogants, ... incorporem les veus de l’entorn i obrim l’aula al món.
Altres veus de la comunitat educativa
Miquel COMAS MOLINÉ Miquel COMAS MOLINÉ
Meteoròleg educador
Actituds
Vanesa Berlanga Silvente Vanesa Berlanga Silvente
Professora associada - Universitat...
La estadística: un reto para los universitarios
Anna Forés Miravalles Anna Forés Miravalles
Professora Universitària
Ensenyar és aprendre dues vegades
Jaume Pera Arenas Jaume Pera Arenas
TUTOR
Hi ha coses petites importants
Fabiola Díaz Guevara Fabiola Díaz Guevara
Docente Universitaria
Educarse no es un momento sincrónico, es diacrónico
Francesc Colomé Montserrat Francesc Colomé Montserrat
Inspector d'educació
D’una educació que ha de canviar el mon a un mon que ha canviat...
Anna Agramont Llinàs Anna Agramont Llinàs
I+D
L'educació en sí, és un projecte sense fi en constant...

Més informació