El desenvolupament dels centres educatius requereix, entre altres qüestions i en un context de canvi i incertesa, de dotar-se d’uns plantejaments institucionals contextualitzats i compartits per la comunitat educativa, unes estructures pedagògiques al servei de l’organització, la millora curricular, de l’alumnat i el professorat, així com de la promoció de la millora continuada. De fet, els processos organitzatius dels centres educatius queden afectats per alguns dels següents referents, que a la vegada esdevenen reptes importants a assolir: a) cal obrir-se a l’entorn amb compromís, establint sinèrgies al voltant del projecte educatiu col•lectiu, xarxes de col•laboració per a compartir i considerar les problemàtiques personals, socials i educatives que es plantegen; b) cal realitzar les modificacions estructurals que es requereixin i que permetin l’anticipació, la innovació, la flexibilitat i la pràctica de valors morals i ètics en coherència amb el compromís social dels centres educatius; c) cal actuar des de la col•laboració interna i externa, amb sentit de treball en equip, lluny de l’individualisme, la fragmentació i la privacitat i de la mà de la solidaritat, la coordinació, el respecte a l’autonomia, la reflexió, el debat i la negociació; i d) cal que els centres educatius es transformin en comunitats d’aprenentatge, on es reconegui a l’altre, es comparteixin els valors i s’arribi al compromís des d’un estil propi que possibiliti el creixement personal i col•lectiu.