Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Estel Paloma
Estel Paloma
Professora al Batxillerat i a la ESO
Economista de formació i professora de vocació. Des de l'any 1989 treballo a l'Escola Pia de Mataró, havent passat prèviament per les Dominiques d'Horta. Treballo com a mestra perquè cada dia és diferent i això l'enriqueix tant a nivell personal com professional. El millor de tot és que tinc el privilegi de veure com creixen, com maduren i com evolucionen els alumnes. Crec que el sistema educatiu necessita millorar i que les eines per al canvi les tenen els qui estem dins del sistema. Cal entrenar els joves en aquelles competències que els donaran l'oportunitat de fer un entorn més sostenible en les seves tres vessants: econòmica, social i mediambiental.

Les tres coses que he après

1

MAKERS

He après que els alumnes són "makers", els hi agrada fer i desfer, provar, ... no poden estar quiets, no poden estar passius a l'aula. Els nostres alumnes han de prototipar!!!!! Juntament amb el fet de prototipar, jo hi lligo el crowdfunding, eina de finançament, però eina potentíssima pedagògicament parlant. La comunicació del teu projecte en clau crowdfunding: definició, pensar en les recompenses, l'assoliment dels objectius,... ajuden a la planificació i organització de qualsevol projecte; també al treball en equip, a la creativitat,... Imprescindible aules per facilitar aquests tipus d'aprenentatge.
2

SHAKERS

He après que els professors hem de ser "shakers", hem de ser agents de canvi. Crec que és un pas més enllà de ser gestors de l'aula. Tenim l'obligació de creure en els nostres alumnes i que ells creguin en el seu potencial, en el seu talent: sense ells no tenim futur. Hem de fer que mirin endavant, i que entenguin que tenen l'oportunitat de canviar el món que tan malmès hem deixat. Són ells els qui hauran de fer el canvi, però nosaltres l'haurem de promoreu. És imprescindible sortir de la zona de confort.
3

FACILITATORS

En quant a les organitzacions escolars, he après que han de ser elles les que facilitin el canvi. Cal posar l'organització al servei de la innovació pedagògica, aquella que promogui l'assoliment de les competències bàsiques, però també de les estratègiques. No han de tenir por al canvi, cal confiar en els professionals. També les institucions han de sortir de la seva zona de confort: legislacions, organitzacions rígides, ... cal més eficiència dels "humans amb recursos" que formen la comunitat educativa.
Altres veus de la comunitat educativa
Pedro de Haro Pedro de Haro
Director gerent Associació de...
Les colònies, escoles de convivència
Marta Casas Castañé Marta Casas Castañé
Antropòloga, especialitzada en...
Tothom té cabuda a l'aula
Marta Sadurní Brugué Marta Sadurní Brugué
Directora del Laboratori de Vincle...
El principal repte de la nova escola: desenvolupar la...
Víctor Ranera i Martín Víctor Ranera i Martín
Professor i director de l'...
Aprendre a aprendre és aprendre aprenent
Àngels Domingo Àngels Domingo
Doctora en Pedagogia i Directora...
Formació docent
Màrius Martínez Muñoz Màrius Martínez Muñoz
Professor titular Orientació...
L'èmfasi en l'aprenentatge
Quim Brugué Torruella Quim Brugué Torruella
Catedràtic ciència política (...
Els alumnes no recorden les assignatures, recorden els professors

Més informació