Quan disposem la formació al voltant de les persones que vénen a aprendre o simplement a obtenir una qualificació i deixem de preocupar-nos pel currículum, els relats oficials i determinades certeses dogmàtiques; som capaces d’establir els espais i moments que ens permeten desenvolupar conjuntament amb elles el compromís mutu –individual i compartit- d’aprenentatge. Això no s’improvisa, normalment és el resultat de la confiança trobada en la possibilitat de poder millorar o canviar una situació, resoldre un problema, adquirir nous coneixements, competències o revisar i reciclar els ja adquirits.
Incentivar la motivació per a l’aprenentatge implica una bona acollida de l’alumnat, seguiment, orientació, metodologies adequades i sistemes d’avaluació amb procediments clars per a tothom. Tot plegat adquireix sentit quan es desenvolupa des d'una perspectiva crítica, activa i realment transformadora per a les persones. Facilitar una autoavaloració dialogada com a metodologia del Pla d'acollida al Centre, pot ser una bona eina. Sobretot perquè situa l'alumnat en disposició de coneixement i capacitat de comunicació i, a més, com que es desenvolupa entre docents i discents, ens permet anar més enllà de la nostra percepció tècnico-professional, afavorint una millor anàlisi de la pràctica.