Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Miquel COMAS MOLINÉ
Miquel COMAS MOLINÉ
Meteoròleg educador
COMUNITÀRIA.-Vull dir que estic molt content perquè avui dia fem 1 taller transversal amb la mainada que els agrada força (participació, processar informació, vivència compartida com a col·lega meteorològoga i meteoròleg infantil i per parelles amb les 3 paraules clau, els tres fets que destaco que anem aprenent junts, l´alumnat i jo mateix, perquè ells i elles em demostren que és així veritablement). És l´anomenat arreu del món així com segueix "la meteorologia de les escoles" amb un caire molt transversal tot i ser de l´area de ciències, també socials i matemàtiques, idiomes, etc. i que posem en marxa internacionalment, ara val a dir que s´incorpora-aquesta tardor 2013- una base francesa de caire científic a l´Antàrtida, però els països s´estenen per tots el continents i mars/oceans del planeta. Localment guio l´Escola J.Verdaguer (cicle mig de Primària) al peu de Montjuïc a Barcelona que en forma part activa amb la tramesa sovintejada de les dades observades, recollides i comunciades. Darrerament (1 decenni)m´ocupo de l´estació meteorològica i tinc fet el recull sobre el terreny del més rellevant (cops de vent majors, fredorades excepcionals prop del mar, etc.)des de La Font del Gat, pertany a les xarxes oficials (secundària de Climatologia estatal i d´observadors meteorològics adscrita a Territori i Paisatge a Catalunya).Conclouré comunitàriament amb l´esment a la feina diària amb fonament perquè cal donar a conèixer una mica la formació permanent a saber: Certificacions a tall d´exemple en Extensió Universitària i superació amb bona (Gestió Recursos Forestals/Universitat de Cadís)i formació universitària bàsica de professorat (Universitat Autònoma de Barcelona)amb especialització en l´àrea científica sense tractar-se de cap llicenciatura, ni doctorat però comptant amb la bibliografia de l´organisme oficial de la meteorologia a casa nostra (www.aemet.es) i seminaris amb altres centres (UPC, Universitat de Barcelona, Universitat de Lleida, els juliols, etc.). També pertanyo a algunes associacions sense afany de lucre, les següents: catalana de meteorologia, catalana d´observadors amb les jornades anyals a finals de novembre a Cosmocaixa (E.Fontserè). Una component diferenciada on també col·laboro, Lectura Fàcil (criteris de la federació internacional de bibliotecàries) que és un grup de treball del Col·legi Oficial de Bibliotecàries i Documentalistes amb seminaris, jornades, bibliografia adaptada a persones amb més dificultats lectores, alumnat de primària per exemple, etc. FAMILIAR: L´Acompanyament familiar en salut física i mental delicada de la mare (ara 1 grau dependència: moderada a més severa) m´ocupa en part de la meva vida precedent i futura i per obligació legal, en la meva condició de fill (el gran de 2 germans) i des de fa dècades va condicionant la vida quotidiana (malgrat la tasca preferent del pare i a qui vaig acompanyar i donar suport fins que va morir fa uns anys després de llarga enfermentat però força qualitat de vida molts anys). Tot i resultar un handicap important no cal culpabilitzar ningu ni tampoc no es tracta de fer-se la víctima de res, al temps que també em permet, aquesta situació delicada, desenvolupar algunes iniciatives reeixides-més val tard que mai- i que exposo de bon començament i amb els valors de les situacions límit (paciència, escolta), de la dimensió del treball (disponibilitat)i vessant educativa (longanimitat) que vaig aprenent en la meva vida quotidiana i possibiliten m´obri pas en la realitat que m´ha tocat de viure i no em puc queixar perquè en sento una persona estimada pels pròxims (companys de la meteorologia en tant que col·legues, mestres i pesones educadores de proximitat, personal sanitari, bon veïnatge i familiar pròpia, etc.),

Les tres coses que he après

1

Actituds

Obrir els ulls al món viu que ens envolta. Sentir-se part de l´aula del grup-classe inmersa en un barri concret o formant part d´una població concreta (núcli habitat en definitiva) d´un paisatge humanitzat de la realitat del nostre món.
2

Hàbits

Observar la realitat amb els criteris que ens indiquen què es fa en la tasca assignada, a tall d´exemple posem evidenciar si es participa, si es processa informació, si es viu una experiència. Així en aquest cas, serien 3 mots clau; és molt important enfatitzar el fet de generar un hàbit de treball i donar-ho a entendre amb el verb i la tercera persona del singular que ara es comenta.
3

Habilitats

Viure un seguit d´experiències on es palesa que s´utilitza cada eina i domini (lingüístic o d´altra tipus/intel·ligències multiples en nombre de 8 posem per cas) i que s´interpreta cada concepte o se´n selecciona el fet rellevant que s´ha descobert en la realitat observada/estudiada i que genera una situació viva i real, no imaginada ni fictícia. D´aquesta manera s´esdevé la possibilitat d´autoavaluació, és a dir, aprenentatge veritable que s´ha pogut constatar fefaentment per l´alumnat que la dut a la pràctica.
Altres veus de la comunitat educativa
José Luís Muñoz Moreno José Luís Muñoz Moreno
Professor del Departament de...
La implicació dels municipis en l’educació.
JOSEP MARQUES i ROSSELL JOSEP MARQUES i ROSSELL
PROFESSOR TÈCNIC
CONFIANÇA
Montserrat Pedreira Montserrat Pedreira
Directora de Grau en Educació...
Compromís
Franc Ponti Roca Franc Ponti Roca
Professor a EADA
Anar a la contra
Ismael Alfaro Pla Ismael Alfaro Pla
President de la FaPaC a Lleida
L'èxit escolar és fruit de molts factors
Josep Maria Martorell Benach Josep Maria Martorell Benach
Docent a 2ària
Transmetre
Alexandre Camacho Prats Alexandre Camacho Prats
Doctor en Pedagogía y profesor
La calidad de nuestro sistema educativo se basa en la calidad...

Més informació