Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Ana Ayuste González
Ana Ayuste González
Titular d'Universitat

Sóc co-cordinardora del Màster en Formació de Persones Adultes de la Universitat de Barcelona.

Les tres coses que he après

1

L’aprenentatge permanent com una tasca personal i social ineludible, i la persistència de les capacitats intel•lectuals al llarg de la vida

Fa només quaranta anys, les persones -un cop completada l'educació formal requerida- podien desenvolupar durant tota la seva vida la carrera o la professió per a la qual s'havien preparat. La vida del coneixement es mesurava en dècades. Contràriament, avui assistim a una acceleració sense precedents del ritme de creació, acumulació i depreciació del coneixement. D'aquí que l’educació permanent, més enllà de l'educació formal durant la infància i la joventut, ha esdevingut una procés ineludible al llarg de la vida. Un procés que ha de permetre una distribució i una producció més igualitària dels coneixements i, per tant, de les oportunitats socials del conjunt de la població, prioritàriament d’aquells sectors amb menys trajectòria acadèmica. D'altra banda, avui sabem que davant les creences que van prevaldre durant molt temps en la comunitat científica, el sistema nerviós adult segueix sent plàstic i flexible. De fet, tot fa pensar que en situacions normals, d’un cert benestar físic, econòmic i cultural, les capacitats d’aprenentatge persisteixen al llarg de la vida.
2

La millora del rendiment escolar dels nostres escolars passa per una inversió més decidida en la formació dels seus progenitors.

La relació entre l’èxit escolar -en termes de rendiment acadèmic- dels infants i el nivell formatiu del seus pares, es revela com una factor positiu en tots els estudis que s’ha fet sobre aquesta matèria (PISA, 2006, 2009). D’acord amb aquest fet, incidir en la millora dels resultats educatius d’infants i joves requereix intervenir alhora en formació de persones adultes, fonamentalment d’aquells sectors amb menys instrucció. Obviar aquest fet és perdre una de les estratègies més eficaces que tenim al nostre abast. Una estratègia que alhora pot afavorir l’equitat educativa i ampliar les oportunitats socials i laborals dels sectors de població adulta amb menys formació acadèmica.
3

Les institucions d’educació de persones adultes són institucions privilegiades per a promoure la democràcia participativa.

Les institucions educatives que s’orienten pels principis de la democràcia participativa i integren als participants en la seva gestió, esdevenen veritables laboratoris de participació. Laboratoris o situacions de pràctica amb capacitat per connectar l’aprenentatge amb els temes d’interès públic que afecten a la ciutadania i als participants amb les associacions i moviments socials del territori.
Altres veus de la comunitat educativa
Carlos Sánchez-Valverde Visus Carlos Sánchez-Valverde Visus
Educador Social. Professor d'...
No és el mateix ser competent que ser capaç, ni autònom.
Raül Manzano Tovar Raül Manzano Tovar
Mestre
Una educació per al sentit - l’aprenentatge i la convivència-
SALVADOR VIDAL RAMÉNTOL SALVADOR VIDAL RAMÉNTOL
PROFESSOR DE DIDÀCTICA DE LES...
Bon Humor
Ramon Puig i Mañosa Ramon Puig i Mañosa
Técnic de qualitat
CONEIXEMENT i FORMACIÓ
Imma Fuyá Lassnig Imma Fuyá Lassnig
Mare
Hi ha molt cami fet!
María del Rosario Comerón Mateos María del Rosario Comerón Mateos
Maestra
El conocimiento se construye compartiendo
José Luis Castillo Chaves José Luis Castillo Chaves
Profesor de Educación Secundaria
La inclusión no es un lujo, es una necesidad

Més informació