Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Ramon Rial i Carbonell
Ramon Rial i Carbonell
Coordinació Escoles Vedruna. Director
Actualment, sóc membre de l’Equip d’Educació de la Fundació Privada Educativa Vedruna-Barcelona. Director del Col·legi Escorial i de la Llar Infantil Vedruna. Mestre i Doctor en Geografia i Història. Col·laboro a la Universitat de Vic, on faig classe de Pedagogia i Didàctica del fet religiós.

Les tres coses que he après

1

Tenim una oportunitat

He après que en educació és difícil donar les coses per tancades. Sempre cal deixar la porta oberta, donar una oportunitat. Són molts els alumnes que, seguint processos maduratius diferents, i disposant d’habilitats i d’intel·ligències diverses, ens demostren que –sempre- cal donar (i a la vegada tenir) una oportunitat. Quan fem sentències, de forma absoluta i dogmàtica, neguem el canvi i la possibilitat. Vaig aprendre d’un mestre aquella cèlebre expressió: “Jo t’aprovo, si de cas, la vida et suspendrà”. Sense deixar d’exigir i de demanar responsabilitat, hem d’estar oberts a donar segones i terceres oportunitats.
2

La virtut de l'exemple

He après, i ho corroboro constantment que els millors mestres, però també els millors educadors (en l’àmbit escolar, però també de la família o de l’esplai) són aquells que són capaços de ser coherents entre allò que diuen i allò que fan. En un món on els aprenentatges entren molt per la imatge, crec que també podem dir que els aprenentatges entren per les nostres actituds, els nostres comportaments i la nostra manera de mostrar la coherència en el dia a dia. Potser ja no ens valen tants discursos, potser és qüestió de picar pedra sobre pedra, sense caure en el desànim. De molts d’aquests perfils de persones vaig aprendre. Estic convençuts que els joves d’avui en continuen aprenent.
3

La vocació per l'educació

He après, també, que els alumnes –infants i joves- aprenen per la passió que els mestres som capaços de transmetre en les nostres classes diàries. Certament hi ha eines i metodologies que poden facilitar una aprenentatge millor, però la passió i l’enamorament que mostrem en l’ensenyament dels continguts (de tota mena) esdevenen claus en l’alumne. Podríem dir que ensenyem amb el cap, però –sobretot- ensenyem amb el cor.
Altres veus de la comunitat educativa
Montserrat Ballarín Espuña Montserrat Ballarín Espuña
Professora titular de dret...
Més concienciació social sobre el valor d'invertir en...
Ligia Pozo López Ligia Pozo López
Docente/Lic. Educación General...
Descubre tus dones
Miquel Gené Molins Miquel Gené Molins
Professor de secundària
La participació de les famílies
Sarai Samper Sierra Sarai Samper Sierra
Sociòloga
Els infants aprenen més fàcilment que els adults. Un mite a...
Júlia Masip Serra Júlia Masip Serra
Psicòloga de Serveis Socials....
Importància de la transmissió/herència familiar
Ramon Burgués i Salse Ramon Burgués i Salse
Regidor d'Educació de l'...
Obrir les portes de les escoles i de les aules a les famílies...
Pilar Gómez-Nicolau Vallmitjana
Directora d'E. Infantil...
Ensenyar no és = a aprendre...

Més informació