Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Antònia Darnés Surroca
Antònia Darnés Surroca
Psicopedagoga, Escola Andorrana, Apsi, Govern d'Andorra

Des dels 1991 desenvolupo tasques al voltant de la intervenció psicopedagògica al sistema educatiu andorrà, en concret, l'Escola Andorrana. Treballant pel Govern d'Andorra com a assessora curricular, psicopedagoga, cap d'àrea de psicopedagogia, directora de l'Aula Taller, coordinadora del Pla Estratègic per a la Reforma i Millora del Sistema Educatiu Andorrà on el valor principal sempre ha estat al voltant de la inclusió i la millora de la capacitat dels centres per atendre millor la seva diversitat.

Actualment treball de psicopedagoga als centres de l'Escola Andorra de Canillo i Pas de la Casa, formant part de l'Apsi (àrea de psicopedagogia).

Des del 2012 col·labora amb Gam21, espai de reflexió educativa.

Les tres coses que he après

1

Només amb una escola pública forta, majoritària i prestigiada podem garantir la inclusió i l’equitat.

L’únic sistema que pot garantir la cohesió social, el respecte per la diferència i aspirar a que tots els alumnes puguin gaudir de les mateixes oportunitats és la xarxa d’escoles públiques d’un país. A mi, que sempre he treballat a l’Escola Andorrana, m’ha fascinat trobar aules on hi estudiava el fill del ministre, la filla de la caixera d’uns grans magatzems, l’alumne amb diversitat funcional que necessita suport constant, l’alumne sense papers acabat d’arribar i 20 més cadascú amb una història ben particular. La vida ja els portarà per camins segurament ben diferents, però sempre he considerat que hi haurà lligams i complicitats entre les persones que han compartit un tros d’infantesa i això sol ja és una garantia d’una major cohesió social.
2

Escola pública sí, però millor

Actualment estem en un temps de desmantellament dels serveis públics. L’administració pública sembla envoltar-se de crítiques d’ ineficiència, rigideses, malbaratament de recursos i actituds de funcionariat. Sento defensors i detractors a parts iguals; els que la tancarien i només existiria escola pública en l’àmbit de la beneficència i els que només en defensen la seva bondat. Però també és cert que després de 30 anys de construcció de la xarxa educativa pública hi ha certes rigideses i determinats funcionaments propis d’una administració pública de caire funcionarial que fan que moltes vegades passi per davant la normativa, el paper a omplir i els protocols a seguir que el benestar dels alumnes i les seves famílies.
3

L’escola, espai d’aprenentatge per a tots

Pretenem fer aules riques amb experiències diverses que fomentin la capacitat dels alumnes per enfrontar-se i fins i tot dirigir el seu propi procés d’aprenentatge. Però això només serà possible si al mateix temps els professionals que hi treballem també convertim l’escola en un espai global d’aprenentatge on dirigim, compartim i desenvolupem els nostres propis reptes d’aprenentatge i millora professional.
Altres veus de la comunitat educativa
Xavier Masllorens Escubós Xavier Masllorens Escubós
Director general Educació Sense...
L'equilibri entre saviesa i felicitat és fonamental
Sarai Samper Sierra Sarai Samper Sierra
Sociòloga
Els infants aprenen més fàcilment que els adults. Un mite a...
Berta de Dios Garcia Berta de Dios Garcia
Professora d'anglès, tutora i...
La importància de les emocions
Norman Longworth Norman Longworth
Professor, UNESCO Consultant on...
That the 2 most important populations who should know about...
Jordi Jubany i Vila Jordi Jubany i Vila
Mestre, Antropòleg i Assessor TIC.
Aprendre a aprendre al llarg de la vida
Cristina Ramírez Roa Cristina Ramírez Roa
Professora de la Universitat de...
Enseñar implica comprensión, dedicación y aprendizaje continuos
Mª Àngels Brescó Mendiluce Mª Àngels Brescó Mendiluce
Directora Jesuïtes Poble Sec, Col·...
Les escoles han de definir molt clarament la seva missió i cap a...

Més informació