Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Joan Rué Domingo
Joan Rué Domingo
Professor Universitat Autònoma

Professor del Dept. de Pedagogia Aplicada, de la Facultat de CC de l'Educació. He estat director d'aquest Departament, així com de la revista EDUCAR, vuit anys, i sóc membre del Cté científic de diverses revistes nacionals i internacionals. També he creat el Servei IDES, per al desenvolupament professional universitari a la UAB. He coordinat la xarxa RED-U de formació i innovació docent en Ed. Superior, sis anys. Membre del International Consortium for Educational Development (ICED), vicepresident, dos anys.

He treballat amb la formació docent dels professionals de l'Educació, a Primària, Secundària i Universitat, tant en la formació de Grau com en seminaris,tallers. He participat i coordinat Seminaris, Conferències, Congressos sobre temàtica educativa i innovació. Ponències invitades a diversos congressos sobre temàtica educativa i innovació.

2n. premi nacional de Recerca Educativa el 2003 en un treball sobre Absentisme. He publicat a les principals revistes professionals, Cuadernos de Pedagogia, Aula, Educar, Revista Complutense, REDU, Action Research Journal, Quality in Higher Education.

Tinc publicacions derivades de recerca (llibres) sobre: el treball cooperatiu, les oportunitats educatives a la ESO, l'absentisme, l'acció docent a l'aula i en quip, el treball autònom dels estudiants, etc. Autor d'un model d'autovaluació d'Equips Docents (primària i secundària) adoptat, en el seu moment, pel Dept d'Ensenyament.

Les tres coses que he après

1

Avaluació

No hi ha possibilitats de millora real de l’Educació sense assumir a fons tot allò que significa l’avaluació. Tenir dades sobre allò que es fa i sobre les seves conseqüències és la clau per a la millora de qualsevol procés o acció humana, principalment en accions tan complexes com les formatives. Ha de ser externa i interna, és a dir, realitzada tant des de fora, per tenir dades extensives i comparables, i des de l’interior de la pròpia acció, per tenir informació sobre les propietats d’allò que es fa, de manera contextuada. Ha de tenir conseqüències. L’avaluació és un procés que només es tanca i té tot el sentit quan els resultats generen modificacions, canvis o transformacions, en diversos sentits. La possibilitat de modificacions o de canvis han de comptar amb un marc que les possibiliti i algú que n’assumeixi la seva responsabilitat.
2

Reflexió compartida

Una acció conseqüent a l’avaluació és la reflexió compartida – respecte dels resultats detectats- atesa la condició co-participada dels processos formatius. Per co-participació entenc que es consideren els punts de vista dels diversos agents (pares, estudiants ...) vinculats en un procés formatiu determinat. Aquesta reflexió hauria de figurar a l’agenda dels professionals, com una activitat intrínseca a la pròpia professionalitat. Requereix d’una metodologia adient i un lideratge definit, a més d’objectius a curt i a mig termini. Aquesta reflexió ha d’estar contextuada en marc i unes oportunitats de formació professional permanent.
3

Servei educatiu

És molt difícil portar a terme els aspectes anteriors en un model de Educatiu, caracteritzat: Per la dificultat de liderar i gestionar projectes locals de manera extensa. L’absència del principi de responsabilització sobre allò que es fa. La manca d’una oferta consistent, de formació professional contextuada i continuada. La manca de veu efectiva – i de co-participació - dels diversos agents respecte d’allò avaluat. A una societat que vulgui situar-se entre les més avançades, li serà difícil mantenir-se en aquest repte mentre no entengui que l’educació ha de ser més un Servei que un Sistema administratiu, centralitzat y burocràtic.
Altres veus de la comunitat educativa
Carlos Guillermo Mena Ordóñez
Docente de séptimo grado de EGB
La Educación empieza por el ejemplo
Noemí Sas Castilleja Noemí Sas Castilleja
Gestora cultural.
DIWO també (i sobretot en) educació
Carme Hernández Escolano Carme Hernández Escolano
Pedagoga del Centre per a la...
La importància d’educar el conjunt de les dimensions de la...
José Luis Castillo Chaves José Luis Castillo Chaves
Profesor de Educación Secundaria
La inclusión no es un lujo, es una necesidad
Carlos Guillermo Mena Ordóñez
Docente de séptimo grado de EGB
La educación no será una imposición.
Ricard Aymerich Balagueró Ricard Aymerich Balagueró
Mestre i psicòleg. Director de l...
No hi ha educació sense compromís
MARTA ANGERRI FEU MARTA ANGERRI FEU
SECRETÀRIA GENERAL DEL CERCLE D...
L'autonomia dels centres

Més informació