Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Marta Olivella Pedrola
Marta Olivella Pedrola
Tècnica del CTESC
Sóc llicenciada en Dret i en Ciències del Treball. Actualment treballo com a tècnica al Consell de Treball Econòmic i Social de Catalunya (CTESC), especialitzada en l’àmbit de l’educació, l’economia social i l’emprenedoria. Complemento la meva visió teòrica del món de l’educació i les polítiques públiques en aquest àmbit amb experiència docent en l’àmbit universitari (UPF) i amb l’experiència de ser mare de dos petits que em prenen energia, hores de son i temps a canvi de somriures, petons, alegries i molta, molta estimació. @MartaOlivella

Les tres coses que he après

1

Què vol dir educar? Educar vol dir ajudar a algú a créixer i a ser lliure

Què vol dir educar? Les dues primeres accepcions del DIEC defineixen educar com l’acció d’ajudar (a algú) a desenvolupar les seves facultats físiques, morals i intel•lectuals i de transmetre (a algú) coneixements, actituds, valors o formes de cultura. Desenvolupament personal, coneixements, actituds, valors, cultura... conceptes que m’apropen, intuïtivament, a dos conceptes més: creixement i llibertat. Educar vol dir ajudar a algú a créixer i a ser lliure.
2

A qui educar? A tothom

Qui és aquest algú? O dit d’una altra manera, a qui educar? Als infants. Als joves. Nosaltres. La societat en general. Tothom té dret al seu desenvolupament personal i a rebre i/o transmetre coneixements, actituds, valors, cultura. Tothom té dret a créixer i a ser lliure. Sense exclusions ni restriccions, per origen, per edat, per sexe, per situació professional. Al mateix temps, l’educació és cosa de tots. Tots en som responsables, perquè som éssers socials i vivim en societat. Les relacions personals no són mai unidireccionals. Tampoc l’educació. Els meus fills aprenen de mi, jo d’ells. Aprenc de la família, dels amics, dels companys de feina, de l’escola dels meus fills, de l’associació de veïns...
3

Com educar? Al llarg de la vida i amb el llistó alt

Aprenem al llarg de la vida, per això cal començar de ben petits. Cal que els pares, la família, comencin educant a casa, cal continuïtat a l’escola i els centres educatius superiors, però també cal educació al barri, al poble, a la feina i a l’acció pública. Començar aviat, però no acabar mai. Cal aprendre sempre. I per tant, aprendre a aprendre. I cal exigir. No podem créixer de manera mediocre, ni desenvolupar-nos personalment a mitges, ni transmetre coneixements, actituds, valors, etc., amb poca ambició. Crec que hem d’aspirar al màxim desenvolupament personal, a la màxima transmissió de coneixements, valors i actituds, sempre tenint en compte les característiques individuals i aquells condicionants que poden afectar aquest creixement. Adaptar l’educació a les necessitats especials dels infants, els joves i la resta de ciutadans no ha suposar una renúncia a la qualitat i exigència de l’educació rebuda i transmesa.
Altres veus de la comunitat educativa
Blai Sotos i Franco Blai Sotos i Franco
Mestre
1- SON ELS INFANTS QUI APRENEN.
Josep Manuel Prats Josep Manuel Prats
President - Fapel
Confiança i somriure
Noemí Sas Castilleja Noemí Sas Castilleja
Gestora cultural.
DIWO també (i sobretot en) educació
Teresa Romagosa López Teresa Romagosa López
Responsable Escola municipal de...
L' esforç
Júlia Masip Serra Júlia Masip Serra
Psicòloga de Serveis Socials....
Importància de la transmissió/herència familiar
Àngel Querol i Pallarés Àngel Querol i Pallarés
Mestre i professor. Director d...
educar i ensenyar és fer créixer i donar eines per a l'...
Immaculada Armadans Immaculada Armadans
Professora Agregada Departament...
L'educació ha de servir per gaudir de la vida i la...

Més informació