Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Marta Olivella Pedrola
Marta Olivella Pedrola
Tècnica del CTESC
Sóc llicenciada en Dret i en Ciències del Treball. Actualment treballo com a tècnica al Consell de Treball Econòmic i Social de Catalunya (CTESC), especialitzada en l’àmbit de l’educació, l’economia social i l’emprenedoria. Complemento la meva visió teòrica del món de l’educació i les polítiques públiques en aquest àmbit amb experiència docent en l’àmbit universitari (UPF) i amb l’experiència de ser mare de dos petits que em prenen energia, hores de son i temps a canvi de somriures, petons, alegries i molta, molta estimació. @MartaOlivella

The three things I’ve learned

1

Què vol dir educar? Educar vol dir ajudar a algú a créixer i a ser lliure

Què vol dir educar? Les dues primeres accepcions del DIEC defineixen educar com l’acció d’ajudar (a algú) a desenvolupar les seves facultats físiques, morals i intel•lectuals i de transmetre (a algú) coneixements, actituds, valors o formes de cultura. Desenvolupament personal, coneixements, actituds, valors, cultura... conceptes que m’apropen, intuïtivament, a dos conceptes més: creixement i llibertat. Educar vol dir ajudar a algú a créixer i a ser lliure.
2

A qui educar? A tothom

Qui és aquest algú? O dit d’una altra manera, a qui educar? Als infants. Als joves. Nosaltres. La societat en general. Tothom té dret al seu desenvolupament personal i a rebre i/o transmetre coneixements, actituds, valors, cultura. Tothom té dret a créixer i a ser lliure. Sense exclusions ni restriccions, per origen, per edat, per sexe, per situació professional. Al mateix temps, l’educació és cosa de tots. Tots en som responsables, perquè som éssers socials i vivim en societat. Les relacions personals no són mai unidireccionals. Tampoc l’educació. Els meus fills aprenen de mi, jo d’ells. Aprenc de la família, dels amics, dels companys de feina, de l’escola dels meus fills, de l’associació de veïns...
3

Com educar? Al llarg de la vida i amb el llistó alt

Aprenem al llarg de la vida, per això cal començar de ben petits. Cal que els pares, la família, comencin educant a casa, cal continuïtat a l’escola i els centres educatius superiors, però també cal educació al barri, al poble, a la feina i a l’acció pública. Començar aviat, però no acabar mai. Cal aprendre sempre. I per tant, aprendre a aprendre. I cal exigir. No podem créixer de manera mediocre, ni desenvolupar-nos personalment a mitges, ni transmetre coneixements, actituds, valors, etc., amb poca ambició. Crec que hem d’aspirar al màxim desenvolupament personal, a la màxima transmissió de coneixements, valors i actituds, sempre tenint en compte les característiques individuals i aquells condicionants que poden afectar aquest creixement. Adaptar l’educació a les necessitats especials dels infants, els joves i la resta de ciutadans no ha suposar una renúncia a la qualitat i exigència de l’educació rebuda i transmesa.
Other voices from the educational community
Rosa M. Falgàs Casanovas Rosa M. Falgàs Casanovas
Presidenta de l'Associació...
Despertar la curiositat
Júlia Masip Serra Júlia Masip Serra
Psicòloga de Serveis Socials....
Importància de la transmissió/herència familiar
ALBERT ARBÓS BERTRAN ALBERT ARBÓS BERTRAN
DEGÀ DE LA FACULTAT D'...
L'ensenyament ha d'alliberar la intel·ligència en...
Melania Muñoz Castillo Melania Muñoz Castillo
Estudiant del Màster Educació en...
Fer-nos conscients del potencial d’aquest vincle
Montserrat Vergé Grau Montserrat Vergé Grau
Professora
L'ensenyament ha d'ajudar l'alumne a fer-se...
Míriam LLadós Gómez Míriam LLadós Gómez
Diplomada en Treball Social
Imaginació
MARGARITA ALONSO GUEVARA MARGARITA ALONSO GUEVARA
Mestra
Ens cal aprendre a conviure

More information