Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Jordi Bernabeu Farrús
Jordi Bernabeu Farrús
Psicòleg, educador i professor UVIC

Treballo com a psicòleg i educador d'adolescents i joves en el Servei de Salut Pública de l'Ajuntament de Granollers. Tant pel que fa a l'atenció personalitzada com la dinamització de projectes comunitaris. Paral·lelament, participo com a professor al Grau d'Educació Social de la Universitat de Vic.

Les tres coses que he après

1

La cerca de l'equilibri

-Entre persones, escoles i comunitat: escoles com a espais integrats, oberts i actius en els barris, municipis i pobles del país. Que integri els sabers, coneixements i oportunitats de l'entorn i que desenvolupi accions locals que donin a entreveure que la implicació és clau per l'interès comú. Que alhora comparteixi professionals de dins i fora de l'institució: que 'vegi passejar' els educadors, tècnics i d'altres professionals amb naturalitat i no només per evidenciar que hi ha problemes o certes necessitats. -En els projectes individuals i col•lectius: entendre cada persona com un recorregut individual que forma part d'un projecte col•lectiu. Que garanteixi la pertinença en un grup, context i projecte compartit. -Entre aptituds i actituds: dels coneixements que cal adquirir cal diferenciar per igual entre aquell conjunt de coneixements necessaris, i un conjunt de valors interioritzats, actituds i habilitats socials, capacitat crítica i experiències. Que integri la responsabilitat com a variable educativa i l'autonomia com a fi.
2

L'adaptació a l'entorn 2.0: aprenentatge social i en xarxa

El repte no és només adaptar-se a la revolució tecnològica, pel que fa a l'adquisició, dinamització i coneixement de tecnologies educatives, sinó sobretot pel que fa a les noves categories que conformen el marc de l'educació i aprenentatge -social-: un aprenentatge que s'allarga molt més enllà de l'horari i itinerari acadèmics, en un context d'interconnexió permanent (xarxa que inclou diversos agents); amb informació abundant; que es complementa entre l'espai físic i digital; i que genera coneixement a partir de l'experimentació, participació, producció i creació col•lectiva.
3

La dimensió social

Cal preservar una idea d'educació que prioritzi la construcció d'oportunitats, la integració i que no ajudi a reproduir les desigualtats socials existents. Que no perdi de vista la seva funció social, entre tants discursos referents a l'eficàcia, excel•lència, emprenedoria i resultats.
Altres veus de la comunitat educativa
Alejandro Paniagua Rodriguez Alejandro Paniagua Rodriguez
Mestre i Investigador Predoctoral...
Per una nova Economia Política de l'escola
Josep Joan Moreso Mateos Josep Joan Moreso Mateos
Catedràtic de Filosofia del Dret....
L'educació genera benestar
Manel Rega Tallon Manel Rega Tallon
Técnic manteniment
Autonomía, respecte, valors.
Ramon Benet Franch Ramon Benet Franch
Professor de FP
Una certa dosis d’inseguretat és bàsica per ser un bon professor
Jordi Domènech Casal Jordi Domènech Casal
Professor de Secundària i formador...
Fer més potent el sentit comú, no substituir-lo
Montse Palomar Montse Palomar
Professora Cicles Formatius
Aprendre
Xavier Martínez-Celorrio Xavier Martínez-Celorrio
Professor de Sociologia de l'...
Tasques i activitats desafiants per crear aprenentatges valuosos...

Més informació