Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Jordi Bernabeu Farrús
Jordi Bernabeu Farrús
Psicòleg, educador i professor UVIC

Treballo com a psicòleg i educador d'adolescents i joves en el Servei de Salut Pública de l'Ajuntament de Granollers. Tant pel que fa a l'atenció personalitzada com la dinamització de projectes comunitaris. Paral·lelament, participo com a professor al Grau d'Educació Social de la Universitat de Vic.

Les tres coses que he après

1

La cerca de l'equilibri

-Entre persones, escoles i comunitat: escoles com a espais integrats, oberts i actius en els barris, municipis i pobles del país. Que integri els sabers, coneixements i oportunitats de l'entorn i que desenvolupi accions locals que donin a entreveure que la implicació és clau per l'interès comú. Que alhora comparteixi professionals de dins i fora de l'institució: que 'vegi passejar' els educadors, tècnics i d'altres professionals amb naturalitat i no només per evidenciar que hi ha problemes o certes necessitats. -En els projectes individuals i col•lectius: entendre cada persona com un recorregut individual que forma part d'un projecte col•lectiu. Que garanteixi la pertinença en un grup, context i projecte compartit. -Entre aptituds i actituds: dels coneixements que cal adquirir cal diferenciar per igual entre aquell conjunt de coneixements necessaris, i un conjunt de valors interioritzats, actituds i habilitats socials, capacitat crítica i experiències. Que integri la responsabilitat com a variable educativa i l'autonomia com a fi.
2

L'adaptació a l'entorn 2.0: aprenentatge social i en xarxa

El repte no és només adaptar-se a la revolució tecnològica, pel que fa a l'adquisició, dinamització i coneixement de tecnologies educatives, sinó sobretot pel que fa a les noves categories que conformen el marc de l'educació i aprenentatge -social-: un aprenentatge que s'allarga molt més enllà de l'horari i itinerari acadèmics, en un context d'interconnexió permanent (xarxa que inclou diversos agents); amb informació abundant; que es complementa entre l'espai físic i digital; i que genera coneixement a partir de l'experimentació, participació, producció i creació col•lectiva.
3

La dimensió social

Cal preservar una idea d'educació que prioritzi la construcció d'oportunitats, la integració i que no ajudi a reproduir les desigualtats socials existents. Que no perdi de vista la seva funció social, entre tants discursos referents a l'eficàcia, excel•lència, emprenedoria i resultats.
Altres veus de la comunitat educativa
Pere Marquès Graells Pere Marquès Graells
Professor i investigador educatiu
Fets: vivim en una nova Era/Cultura, ara som “i-persons” i...
Fabian Mohedano Fabian Mohedano
Treballòleg i promotor de la...
Caràcter i intel·ligència
Sílvia Blanch Gelabert Sílvia Blanch Gelabert
Coordinadora de pràctiques i...
Tots tenim família, no sempre és fàcil. Evitem la crítica...
Neus Ferran Biera Neus Ferran Biera
Docent
Tothom a classe vol aprendre
Esther Garcia Navarro Esther Garcia Navarro
Formadora especialitzada en...
L'impacte emocional entre mestres i estudiants
Alexandre Camacho Prats Alexandre Camacho Prats
Doctor en Pedagogía y profesor
La calidad de nuestro sistema educativo se basa en la calidad...
Dídac Mateo González Dídac Mateo González
Investigador del Grup de Recerca d...
El perill de l'excessiva confiança en la raó

Més informació