Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Pedro de Haro
Pedro de Haro
Director gerent Associació de Cases de Colònies i Albergs de Catalunya (ACCAC)
Dirigeixo organitzacions de l’àmbit del lleure educatiu des de l’any 94.

Les tres coses que he après

1

Les colònies, escoles de convivència

Les colònies generen moltes oportunitats d'interacció entre els companys de classe i entre els mestres i els seus alumnes. La convivència ajuda a conèixer els altres de manera més intensa i a reforçar-ne el vincle. Alhora també és una bona manera perquè l'alumnat nou a l'escola s'integri plenament en el grup. Molts són els motius pels quals històricament les colònies han tingut un paper important dins del projecte educatiu de moltes escoles del país: són un espai educatiu on es promou especialment la convivència la cohesió de grup i moltes de les competències personals i emocionals que es pretenen assolir a l’ordenació curricular de les diferents etapes educatives. A més, les convivències permeten aprendre de manera directa i a través de l'experiència els continguts que s'han tractat a classe.
2

Les colònies, escoles de medi ambient

Les colònies són una bona oportunitat perquè els infants i joves descobreixin un entorn diferent a l'habitual. Per això representen una font de riquesa que els permet ampliar la visió del món i desenvolupar la consciència ecològica a través de l'educació per a la sostenibilitat. Contacte amb la natura, aprendre a través de l'experiència o conèixer maneres saludables de destinar el temps de lleure. El medi en què es desenvolupen les colònies és una font inesgotable de coneixement i de recursos per aprendre. L'entorn natural de les cases de colònies ofereix múltiples possibilitats als mestres per complementar l'aprenentatge dels alumnes a l'aula sobre el medi ambient amb metodologies com l'exploració, l'observació i l'experimentació. L’escola i les colònies són, doncs, escenaris complementaris en l’acció educativa en el medi natural.
3

El lleure, un dret fonamental

La realització de colònies i sortides s’insereix dins el projecte educatiu dels centres i, a part de la funció educativa específica, ofereixen l'oportunitat que tots els infants i joves gaudeixin del dret al lleure. Amb els anys, s’ha anat adquirint un cert consens social dels beneficis que ofereix en el desenvolupament dels infants. Malgrat tot, és un dret que encara no està regulat i per tant, tampoc està garantit. Així és habitual, per exemple, trobar infants en situació de vulnerabilitat que no poden participar d'unes colònies per raons econòmiques o escoles que fan colònies escolars i d'altres que no. Aquestes desigualtats socials creixents posen de manifest la necessitat que les institucions augmentin la inversió per facilitar l'accessibilitat de tots els infants i joves a les activitats de lleure, i més en un context de crisi econòmica com l'actual.
Altres veus de la comunitat educativa
Montserrat Gironell Montserrat Gironell
Mestre de Cicle Inicial
Educar per a la trascendència
Enric M. Sebastiani i Obrador Enric M. Sebastiani i Obrador
Professor a la FPCEE Blanquerna (...
Sense amor i esperança no es pot educar
Estel Paloma Estel Paloma
Professora al Batxillerat i a la...
MAKERS
Xavier Martínez-Celorrio Xavier Martínez-Celorrio
Professor de Sociologia de l'...
Tasques i activitats desafiants per crear aprenentatges valuosos...
Marta Casas Castañé Marta Casas Castañé
Antropòloga, especialitzada en...
Tothom té cabuda a l'aula
Joan Llisterri Homs Joan Llisterri Homs
Psicòleg educatiu
Cada alumne és un món
Carme Hernández Escolano Carme Hernández Escolano
Pedagoga del Centre per a la...
La importància d’educar el conjunt de les dimensions de la...

Més informació