Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

José Luis Quirant Navarro
José Luis Quirant Navarro
Professor d'ESO a La Farga
He treballat a les diferents etapes educatives i crec que la paraula "mestre" és la que millor defineix la nostra feina apassionant d'artesans en el creixement de les persones. Des de fa anys estudio temes relacionats amb l'educació familiar perquè crec que l'escola, si pretén donar una educació integral, no es pot entendre sense una participació activa de la família.

The three things I’ve learned

1

L'aventura del saber

L'ésser humà té una insaciable curiositat per aprendre, per entendre millor la realitat que l'envolta. No obstant, l'escola no sempre aconsegueix desvetllar aquest potencial. Com a docents ens hauríem de preguntar si, de vegades, no estem fins i tot apagant les espurnes d'aquesta set de saber. El saber s'ha de transformar en repte, en aventura. Els nostres alumnes es converteixen en exploradors d'un parc temàtic que cada dia sorprèn amb nous enigmes. Nosaltres som guies que els ajuden a seguir un itinerari correcte, però són ells qui viuen l'aventura.
2

Una gastronomia d'alta cuina

Els docents també ens poder imaginar com a cuiners dels restaurants més acreditats, que són capaços de presentar plats deliciosos agradables a la vista, a l'olfacte i al paladar. Les nostres receptes són les programacions, que haurien d'incloure ingredients frescs com el treball per competències, les intel·ligències múltiples, els agrupaments cooperatius, la feina per projectes i l'avaluació per rúbriques. Això crea plats sucosos, ben amanits, que no es resisteixen ni als paladars més exigents. Com més variada sigui la carta millor: cuina de mercat, cuina d'autor, fast food,... tot intentant cobrir les necessitats dels més diversos comensals.
3

El carrer a l'escola i l'escola al carrer

Després de la família, l'escola ocupa un lloc preeminent com a institució educadora, però alhora s'ha mostrat insuficient. Les classes no poden continuar sent els llocs decimonònics on s'aprén el saber enciclopèdic Il·lustrat. Els docents, per la nostra banda, hem de canviar l'objectiu d'ensenyar pel de fer que els alumnes aprenguin. Per aconseguir aquest canvi de paradigma hem de fer entrar la societat a l'escola. Se'n pot aprendre molt del peixater de la cantonada o de la taxista del barri perquè serà un aprenentatge funcional, vivencial. I què en diem de treure l'escola al carrer? Als alumnes els convé aprendre del que fan els Mossos a una comissaria o què fan aquelles persones que, per desgràcia, es veuen abocades a fer cua a la porta de les oficines de l'INEM. Si ho fem, els alumnes ens ho agrairan i la societat s'identificarà amb nosaltres, tot coneixent-nos per quelcom més que pel que diuen els informes PISA.
Other voices from the educational community
Rafael Bisquerra Rafael Bisquerra
Catedràtic d'Orientació...
Educació integral.
Xavier Úcar Xavier Úcar
Catedràtic de Pedagogia Social
La importància de l'aprenentatge informal
Montserrat del Pozo Montserrat del Pozo
Directora del Col•legi Montserrat...
Que tots posseïm les Intel•ligències Múltiples i que, per tant,...
David Vilalta Murillo David Vilalta Murillo
Mestre. Formador a l'ICE de...
Aprenentatge i humilitat es donen la mà
gemma vidal i oltra gemma vidal i oltra
Quasi educadora social a l'...
L'educador com "a passador" de cultura
Jordi Jubany i Vila Jordi Jubany i Vila
Mestre, Antropòleg i Assessor TIC.
Aprendre a aprendre al llarg de la vida
Cristina Fumadó Casals Cristina Fumadó Casals
Responsable d'Avaluació de...
Cal superar les resistències a l'avaluació

More information