Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Joan Padrós Rodríguez
Joan Padrós Rodríguez
President de l'Associació Espiral, Educació i Tecnologia
Sóc Joan Padrós, colomenc i biòleg. Professor i director del CFA Palau de Mar, on imparteixo classes de Ciències, matemàtiques i informàtica, Consultor de Competències en Tecnologies de la Informació i la Comunicació a la Universitat Oberta de Catalunya i he desenvolupat diferents càrrecs en Espiral, Educació i Tecnologia, associació que ara pressideixo. Sóc l'autor de l'estudi "El Projecte EduCAT1x1. Què en pensen els implicats"

The three things I’ve learned

1

Una escola connectada

En una societat hiperconectada, l'escola no pot romandre aïllada i, en molts casos, ancorada en formes de fer que ja han estat superades. Els centres educatius han de ser presents a la Xarxa, ser-ne un node més, i participar en projectes col·laboratius que impliquin a tots els sectors (equips directius, docents, personal de suport, PAS i, molt especialment, l'alumnat). S'han d'establir projectes participatius entre diferents centres educatius, de l'entorn més proper i d'indrets llunyans; però també amb les administracions, amb el món de l'empresa, amb les entitats socials i molt especialment amb les famílies. Cal que els estudiants aprenguin a estar presents a la Xarxa, tot forjant la seva identitat digital, i a desenvolupar-se en els entorns i amb les eines pròpies de la Societat del Coneixement.
2

L'alumnat com a protagonista del seu aprenentatge

L'escola ha de fomentar la creativitat, el pensament creatiu i la reflexió, per damunt de tot. Ha de potenciar les intel·ligències múltiples, mitjançant una educació personalitzada, que situï l'estudiant al centre del seu procés d'aprenentatge. Un procés que s'ha de basar en la interacció de l'estudiant amb múltiples fonts de coneixements, en formats diversos i en llenguatges diferents. L'alumnat ha d'estar en disposició de prendre decisions sobre el seu aprenentatge a partir d'una avaluació/autoavaluació que li proporcioni els criteris per a fer-ho
3

Cal repensar el model

Si treballem per competències cal avaluar per competències. Si treballem per competències cal organitzar el sistema escolar (horaris, espais -físics i virtuals-, continguts, objectius, departaments i seminaris...) i adequar-lo al treball per competències. Cal repensar la distribució de l'alumnat, establint criteris d'agrupament per coneixements previs i per ritmes d'aprenentatge, allunyant-nos del criteri de l'edat biològica. Cal superar el model d'una hora, un grup classe, un docent, com a organització bàsica del sistema escolar. Cal repensar el rol del docents i la forma de relacionar-se amb l'alumnat. Cal ser atrevits com a societat i cercar nous camins que ens permetin reduir inassumibles valors de fracàs escolar, per a una societat que vol ser capdavantera en la generació de coneixement.
Other voices from the educational community
Mª Àngels Brescó Mendiluce Mª Àngels Brescó Mendiluce
Directora Jesuïtes Poble Sec, Col·...
Les escoles han de definir molt clarament la seva missió i cap a...
María Lucrecia Tigse Caillagua María Lucrecia Tigse Caillagua
Docente de EGB
Educación para la vida
Marta López Dalamau Marta López Dalamau
Mestra d'Educació Infantil i...
L'ús que en fem dels recursos materials
Miquel Àngel Prats i Fernández Miquel Àngel Prats i Fernández
Mestre i Pedagog. Director dels...
Coresponsabilitat educativa
Imma Fuyá Lassnig Imma Fuyá Lassnig
Mare
Hi ha molt cami fet!
Noemí Sas Castilleja Noemí Sas Castilleja
Gestora cultural.
DIWO també (i sobretot en) educació
Juan Carlos Palomino Juan Carlos Palomino
Consultor de Innovación Educativa
El alumno es el centro

More information