Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Joan Padrós Rodríguez
Joan Padrós Rodríguez
President de l'Associació Espiral, Educació i Tecnologia
Sóc Joan Padrós, colomenc i biòleg. Professor i director del CFA Palau de Mar, on imparteixo classes de Ciències, matemàtiques i informàtica, Consultor de Competències en Tecnologies de la Informació i la Comunicació a la Universitat Oberta de Catalunya i he desenvolupat diferents càrrecs en Espiral, Educació i Tecnologia, associació que ara pressideixo. Sóc l'autor de l'estudi "El Projecte EduCAT1x1. Què en pensen els implicats"

Las 3 cosas que he aprendido

1

Una escola connectada

En una societat hiperconectada, l'escola no pot romandre aïllada i, en molts casos, ancorada en formes de fer que ja han estat superades. Els centres educatius han de ser presents a la Xarxa, ser-ne un node més, i participar en projectes col·laboratius que impliquin a tots els sectors (equips directius, docents, personal de suport, PAS i, molt especialment, l'alumnat). S'han d'establir projectes participatius entre diferents centres educatius, de l'entorn més proper i d'indrets llunyans; però també amb les administracions, amb el món de l'empresa, amb les entitats socials i molt especialment amb les famílies. Cal que els estudiants aprenguin a estar presents a la Xarxa, tot forjant la seva identitat digital, i a desenvolupar-se en els entorns i amb les eines pròpies de la Societat del Coneixement.
2

L'alumnat com a protagonista del seu aprenentatge

L'escola ha de fomentar la creativitat, el pensament creatiu i la reflexió, per damunt de tot. Ha de potenciar les intel·ligències múltiples, mitjançant una educació personalitzada, que situï l'estudiant al centre del seu procés d'aprenentatge. Un procés que s'ha de basar en la interacció de l'estudiant amb múltiples fonts de coneixements, en formats diversos i en llenguatges diferents. L'alumnat ha d'estar en disposició de prendre decisions sobre el seu aprenentatge a partir d'una avaluació/autoavaluació que li proporcioni els criteris per a fer-ho
3

Cal repensar el model

Si treballem per competències cal avaluar per competències. Si treballem per competències cal organitzar el sistema escolar (horaris, espais -físics i virtuals-, continguts, objectius, departaments i seminaris...) i adequar-lo al treball per competències. Cal repensar la distribució de l'alumnat, establint criteris d'agrupament per coneixements previs i per ritmes d'aprenentatge, allunyant-nos del criteri de l'edat biològica. Cal superar el model d'una hora, un grup classe, un docent, com a organització bàsica del sistema escolar. Cal repensar el rol del docents i la forma de relacionar-se amb l'alumnat. Cal ser atrevits com a societat i cercar nous camins que ens permetin reduir inassumibles valors de fracàs escolar, per a una societat que vol ser capdavantera en la generació de coneixement.
Otras voces de la comunidad educativa
Rafael Ruiz de Gauna Torres Rafael Ruiz de Gauna Torres
Director de Relacions...
El lleure educatiu afavoreix la igualtat d'oportunitats...
Xavier Martínez-Celorrio Xavier Martínez-Celorrio
Professor de Sociologia de l'...
Tasques i activitats desafiants per crear aprenentatges valuosos...
Antònia Darnés Surroca Antònia Darnés Surroca
Psicopedagoga, Escola Andorrana,...
Només amb una escola pública forta, majoritària i prestigiada...
Jordi Serarols Boada Jordi Serarols Boada
Inspector d'Educació
L’aprenentatge invisible
Marta Sadurní Brugué Marta Sadurní Brugué
Directora del Laboratori de Vincle...
El principal repte de la nova escola: desenvolupar la...
Oriol Castellví i Estruch Oriol Castellví i Estruch
Director d'escola / mestre de...
Prioritzem!
Cristina Ramírez Roa Cristina Ramírez Roa
Professora de la Universitat de...
Enseñar implica comprensión, dedicación y aprendizaje continuos

Más información