We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views
Josep M. Carbó Teigeiro
Professor de Secundària
Mestre de primària i professor de filosofia a secundària. Llicenciat en Ciències de l'Educació.
The three things I’ve learned
1
Els/les mestres no ensenyem però amb nosaltres es pot aprendre.
Una cosa és el que ensenyem i una altra ben diferent el que s'aprèn. Centrem l'activitat pedagògica en el que ensenyem, però en realitat no ho podem controlar. L'important és el que s'aprèn, no el que s'ensenya i això sempre depèn de les necessitats de l'aprenent. Podem generar situacions suggeridores, intentar seduir per afavorir un tipus d'aprenentatge, però al final, sempre depèn de l'aprenent.
2
És més important el "per a què" que el "què" i el "com".
Els aprenentatges són mitjans per a fins. L'important són els fins, els valors als que serveix un aprenentatge. Pensar bé pot ser usat per fer el bé o el mal. Dominar el llenguatge pot servir per enganyar o informar. Ser fort pot servir per defensar al feble o per a oprimir-lo. No importa el que s'aprèn sinó què en fa amb això que aprèn. I decidir les finalitats és el més important en educació.
3
L'escola podria ser educativa.
Si deixés de valorar resultats utilitaristes i mirés el procés de creixement personal. Si es centrés en les necessitats personals i no els programes. Si despertés la crítica, la imaginació i la utopia i no la submissió, la conformitat i la reproducció social.
Other voices from the educational community
Àngels Domingo
Doctora en Pedagogia i Directora...
Formació docent
Carlos Guillermo Mena Ordóñez
Docente de séptimo grado de EGB
La Educación empieza por el ejemplo
Alexandre Camacho Prats
Doctor en Pedagogía y profesor
La calidad de nuestro sistema educativo se basa en la calidad...
Xus Martín Garcia
Titular Universitat de Barcelona
S’aprèn més i millor quan hi ha un projecte que s’ha de tirar...
Antoni Giner Tarrida
Responsable de formació permanent...
La vinculació emocional entre pares i fills, un lligam que els...
JAUME BELLERA SOLÀ
Professor de la Facultat d'...
Cada circumstància és un camí per recórrer
Marta Mingot Pallés
Responsable de l'àrea...
El canvi primer cal somiar-lo per després portar-lo a la pràctica