Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Neus Lorenzo Galés
Neus Lorenzo Galés
Cap de Serveis de Llengües Estrangeres, Inspectora d'Educació
Sempre interessada en noves línies d'estudi, de debat i de construcció del coneixement, m'he especialitat en el món de la comunicació, l'educació i les llengües. Són mestra, llicenciada i doctora, però el que realment m'ha ajudat a aprendre i descobrir diferents maneres d'interpretar el món ha estat l'intercanvi amb els altres, la col•laboració en projectes internacionals i la recerca en diferents camps d’investigació. Crec en la necessitat de valorar la diversitat com una riquesa col•lectiva, i en el potencial de les tecnologies de la informació i la comunicació per a millorar la participació ciutadana vers un món millor.

The three things I’ve learned

1

El lideratge educatiu ha d'orientar la transformació social vers un món més just

En un món on els ritmes de canvi social i laboral s’acceleren juntament amb les dinàmiques econòmiques i mediàtiques, l’educació escolar pot arribar a perdre el paper d’impulsora de la transformació social. Establir models directius que únicament promoguin la gestió organitzativa per al manteniment d'estructures escolars és del tot insuficient, si volem un sistema educatiu que ens ajudi a construir un futur millor. El lideratge educatiu s’ha de comprometre en la creació d’horitzons desitjables de futur, promoure espais culturals d’intercanvi per al debat i la convivència, i desenvolupar les habilitats ciutadanes que faran possible els assoliments del relleu generacional.
2

L'acció docent ha de partir de l’entusiasme i el compromís professional

Per a garantir la sostenibilitat i l’eficàcia, l’ensenyament i aprenentatge escolar s’ha de construir des de l’empatia derivada de la col•laboració i el treball conjunt. Cal orientar l'acció docent amb prospectiva, per generar entusiasme en el desenvolupament d'iniciatives de recerca, de participació i d’aprenentatge que donin resposta a les noves necessitats de canvi de la societat. La implicació professional, el compromís de participació amb iniciatives innovadores, i fins i tot la resiliència personal per superar situacions adverses, son competències docents essencials en el món actual.
3

L’aprenentatge és un procés d’adaptació vital, que cal enriquir amb creativitat i emprenedoria

Aprendre és un procés de creixement inherent als éssers vius, que desenvolupen estratègies d’adaptació a l’entorn, d’acord amb la informació que processen i el context en el que es desenvolupen. En els éssers humans, l’aprenentatge ha d’anar més enllà de l’adaptació al context físic o cultural, i ha de promoure competències individuals i col•lectives per a interpretar l’entorn, imaginar-lo, i transformar-lo amb responsabilitat, respecte i saviesa. L’aprenentatge esdevé un procés complex de socialització i transferència: implica l’assoliment d’habilitats proactives, creatives, i transformadores, que enforteixen l’emprenedoria de l’alumne i enriqueixen les expectatives de futur de la societat que l'acull.
Other voices from the educational community
Carme Barba Corominas Carme Barba Corominas
Mestra
Ser crítics per aprendre a mirar
Carlos Sánchez-Valverde Visus Carlos Sánchez-Valverde Visus
Educador Social. Professor d'...
No és el mateix ser competent que ser capaç, ni autònom.
Xavier Gimeno Soria Xavier Gimeno Soria
Professor Titular d'...
La família d’origen és el primer plató on som protagonistes, o...
Esteve Campins Bagur Esteve Campins Bagur
Docent de secundària
L'educació, bàsica per un país
Mireia Hugas Claparols Mireia Hugas Claparols
Tutora i professora de PQPI
AVANÇAR CAP A UNA ESCOLA INCLUSIVA, DE VERITAT
Carme Mayugo i Majó Carme Mayugo i Majó
Educomunicadora
L'educació com a experiència de vida
Nacho Corredor Nacho Corredor
Fundador de deba-t.org
Les actituds no s'ensenyen

More information