Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Neus Lorenzo Galés
Neus Lorenzo Galés
Cap de Serveis de Llengües Estrangeres, Inspectora d'Educació
Sempre interessada en noves línies d'estudi, de debat i de construcció del coneixement, m'he especialitat en el món de la comunicació, l'educació i les llengües. Són mestra, llicenciada i doctora, però el que realment m'ha ajudat a aprendre i descobrir diferents maneres d'interpretar el món ha estat l'intercanvi amb els altres, la col•laboració en projectes internacionals i la recerca en diferents camps d’investigació. Crec en la necessitat de valorar la diversitat com una riquesa col•lectiva, i en el potencial de les tecnologies de la informació i la comunicació per a millorar la participació ciutadana vers un món millor.

Las 3 cosas que he aprendido

1

El lideratge educatiu ha d'orientar la transformació social vers un món més just

En un món on els ritmes de canvi social i laboral s’acceleren juntament amb les dinàmiques econòmiques i mediàtiques, l’educació escolar pot arribar a perdre el paper d’impulsora de la transformació social. Establir models directius que únicament promoguin la gestió organitzativa per al manteniment d'estructures escolars és del tot insuficient, si volem un sistema educatiu que ens ajudi a construir un futur millor. El lideratge educatiu s’ha de comprometre en la creació d’horitzons desitjables de futur, promoure espais culturals d’intercanvi per al debat i la convivència, i desenvolupar les habilitats ciutadanes que faran possible els assoliments del relleu generacional.
2

L'acció docent ha de partir de l’entusiasme i el compromís professional

Per a garantir la sostenibilitat i l’eficàcia, l’ensenyament i aprenentatge escolar s’ha de construir des de l’empatia derivada de la col•laboració i el treball conjunt. Cal orientar l'acció docent amb prospectiva, per generar entusiasme en el desenvolupament d'iniciatives de recerca, de participació i d’aprenentatge que donin resposta a les noves necessitats de canvi de la societat. La implicació professional, el compromís de participació amb iniciatives innovadores, i fins i tot la resiliència personal per superar situacions adverses, son competències docents essencials en el món actual.
3

L’aprenentatge és un procés d’adaptació vital, que cal enriquir amb creativitat i emprenedoria

Aprendre és un procés de creixement inherent als éssers vius, que desenvolupen estratègies d’adaptació a l’entorn, d’acord amb la informació que processen i el context en el que es desenvolupen. En els éssers humans, l’aprenentatge ha d’anar més enllà de l’adaptació al context físic o cultural, i ha de promoure competències individuals i col•lectives per a interpretar l’entorn, imaginar-lo, i transformar-lo amb responsabilitat, respecte i saviesa. L’aprenentatge esdevé un procés complex de socialització i transferència: implica l’assoliment d’habilitats proactives, creatives, i transformadores, que enforteixen l’emprenedoria de l’alumne i enriqueixen les expectatives de futur de la societat que l'acull.
Otras voces de la comunidad educativa
Josep Castillo Josep Castillo
professor i tutor de secundària i...
L'escola que no canvia el món el reprodueix i el justifica
Alex Castillo Navarro Alex Castillo Navarro
President Fapac,.
Versatilitat dels nens
Josep Maria Martorell Benach Josep Maria Martorell Benach
Docent a 2ària
Transmetre
Xavier López Ortín Xavier López Ortín
Cap d'estudis Escola Miquel...
L'alumne és la "diana" de qualsevol decisió
Teresa Calveras Teresa Calveras
Mestra, ara retirada
Escoltar l'alumnat
Jose Ramon Ubieto Pardo Jose Ramon Ubieto Pardo
Psicòleg clínic i psicoanalista
La conversa como una nova pragmàtica de l’acció
Irma Silvia Torres Lopez Irma Silvia Torres Lopez
Mexican Teacher
The most experimented teachers must work at kindergarten.

Más información