Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Neus Lorenzo Galés
Neus Lorenzo Galés
Cap de Serveis de Llengües Estrangeres, Inspectora d'Educació
Sempre interessada en noves línies d'estudi, de debat i de construcció del coneixement, m'he especialitat en el món de la comunicació, l'educació i les llengües. Són mestra, llicenciada i doctora, però el que realment m'ha ajudat a aprendre i descobrir diferents maneres d'interpretar el món ha estat l'intercanvi amb els altres, la col•laboració en projectes internacionals i la recerca en diferents camps d’investigació. Crec en la necessitat de valorar la diversitat com una riquesa col•lectiva, i en el potencial de les tecnologies de la informació i la comunicació per a millorar la participació ciutadana vers un món millor.

Las 3 cosas que he aprendido

1

El lideratge educatiu ha d'orientar la transformació social vers un món més just

En un món on els ritmes de canvi social i laboral s’acceleren juntament amb les dinàmiques econòmiques i mediàtiques, l’educació escolar pot arribar a perdre el paper d’impulsora de la transformació social. Establir models directius que únicament promoguin la gestió organitzativa per al manteniment d'estructures escolars és del tot insuficient, si volem un sistema educatiu que ens ajudi a construir un futur millor. El lideratge educatiu s’ha de comprometre en la creació d’horitzons desitjables de futur, promoure espais culturals d’intercanvi per al debat i la convivència, i desenvolupar les habilitats ciutadanes que faran possible els assoliments del relleu generacional.
2

L'acció docent ha de partir de l’entusiasme i el compromís professional

Per a garantir la sostenibilitat i l’eficàcia, l’ensenyament i aprenentatge escolar s’ha de construir des de l’empatia derivada de la col•laboració i el treball conjunt. Cal orientar l'acció docent amb prospectiva, per generar entusiasme en el desenvolupament d'iniciatives de recerca, de participació i d’aprenentatge que donin resposta a les noves necessitats de canvi de la societat. La implicació professional, el compromís de participació amb iniciatives innovadores, i fins i tot la resiliència personal per superar situacions adverses, son competències docents essencials en el món actual.
3

L’aprenentatge és un procés d’adaptació vital, que cal enriquir amb creativitat i emprenedoria

Aprendre és un procés de creixement inherent als éssers vius, que desenvolupen estratègies d’adaptació a l’entorn, d’acord amb la informació que processen i el context en el que es desenvolupen. En els éssers humans, l’aprenentatge ha d’anar més enllà de l’adaptació al context físic o cultural, i ha de promoure competències individuals i col•lectives per a interpretar l’entorn, imaginar-lo, i transformar-lo amb responsabilitat, respecte i saviesa. L’aprenentatge esdevé un procés complex de socialització i transferència: implica l’assoliment d’habilitats proactives, creatives, i transformadores, que enforteixen l’emprenedoria de l’alumne i enriqueixen les expectatives de futur de la societat que l'acull.
Otras voces de la comunidad educativa
Carles Duarte Montserrat Carles Duarte Montserrat
President del CoNCA i director de...
La formació del caràcter
Oscar Martínez Rivera Oscar Martínez Rivera
Professor de la Facultat Pere...
Capacitat resilient de les persones
Júlia Masip Serra Júlia Masip Serra
Psicòloga de Serveis Socials....
Importància de la transmissió/herència familiar
Silvana Ballbè González Silvana Ballbè González
Directora d'escola
Sempre hi ha una porta oberta
Jaume Francesch Subirana Jaume Francesch Subirana
Psicopedagog/President d'ACPO...
Compartir
Anna Espasa Roca Anna Espasa Roca
Directora del Programa de...
La importància del feedback en el procés d’aprenentatge
Laura Marin Barbé Laura Marin Barbé
Politòloga
Acampada escolar. Creant comunitat educativa a les terres de...

Más información