Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Olga Pascual i Vallès
Olga Pascual i Vallès
Mestra de primària

Las 3 cosas que he aprendido

1

Cal donar veu a totes les famílies

Afortunadament, hi ha moltes famílies que s’impliquen a les escoles per fer més coherent el procés educatiu dels seus fills. Tot i que no sempre és fàcil l’entesa entre aquestes famílies i els professionals dels centres educatius, com a mínim, els canals de comunicació estan oberts, i es pot anar avançant en la millora d’aquestes relacions. El que és més difícil però, és connectar amb les famílies que no creuen en aquesta possibilitat de relació més oberta. Moltes d’aquestes altres famílies es troben en situacions de risc d’exclusió social o la pateixen directament. Des dels centres educatius, caldria esbrinar de quina manera els agradaria participar i quines possibilitats reals tenen de fer-ho. Hauríem d’establir canals de participació per donar veu a aquestes famílies i reconèixer-les amb el respecte que es mereixen. I per fer-ho, cal que ens hi dirigim en català, vinguin d’on vinguin, amb traductors, si cal, a l’inici, per demostrar-los que els obrim les portes de bat a bat.
2

Cal avançar cap a pràctiques educatives que impliquin la comunitat

L’aprenentatge servei és una pràctica educativa que pot ser molt rica en aprenentatges de conceptes, procediments i valors; motivadora perquè connecta els aprenentatges que s’han de fer amb el motiu per aprendre’ls, connectada a la realitat propera dels alumnes perquè el motiu per aprendre és poder donar un servei a la seva comunitat i promotora de l’autonomia perquè situa l’alumnat en el centre del procés, com a protagonista actiu. Cal que els centres educatius avancem cap aquest tipus de pràctiques per contribuir en la construcció d’una societat formada per individus responsables, crítics, que participen i cerquen solucions conjuntes per millorar la vida comunitària. No serveix de res entestar-nos a transmetre valors explicant-los o fent-ne exercicis sobre paper. Els valors són qualitats que posem a les coses que fem, i s’aprenen practicant-los, i l’aprenentatge servei ens permet fer-ho i dóna a l’alumnat l’oportunitat d’aprendre a ser ciutadà, construint el seu propi rol com a tal.
3

La llengua: element fonamental de cohesió social

El català és un element clau per cohesionar la nostra societat en la qual hi conviuen més de 200 llengües diferents. Tanmateix, es troba en una situació de substitució lingüística pel castellà. De fet, als centres educatius de primària, tot i que a les classes majoritàriament es fa servir el català, no passa el mateix als passadissos ni a les entrevistes amb les famílies, en les quals alguns professionals decideixen dirigir-s’hi en castellà. A secundària, aquesta pràctica està molt més estesa fins i tot a les aules. A més, fins i tot es renuncia a ensenyar la terminologia d’algunes àrees del saber, que es decideixen impartir en castellà o en anglès. Aquest és un tema que no s’aborda amb la consciència que requereix, doncs es dona per descomptat que amb la immersió lingüística escolar, que ara ens volen aniquilar, ja està tot resolt i, en canvi, perquè el català sigui la llengua de tots i permeti cohesionar la societat, cal donar-li el prestigi i l’ús social que li pertoca
Otras voces de la comunidad educativa
gemma vidal i oltra gemma vidal i oltra
Quasi educadora social a l'...
L'educador com "a passador" de cultura
Míriam LLadós Gómez Míriam LLadós Gómez
Diplomada en Treball Social
Imaginació
Miquel Gené Molins Miquel Gené Molins
Professor de secundària
La participació de les famílies
Carme Hernández Escolano Carme Hernández Escolano
Pedagoga del Centre per a la...
La importància d’educar el conjunt de les dimensions de la...
Mercè Bonjorn Dalmau Mercè Bonjorn Dalmau
Presidenta de l'AMPA La...
FUTUR
Gerard Ferrer Esteban Gerard Ferrer Esteban
Recercador en educació
Separar no compensa
Montse González Vera Montse González Vera
Assessora i formadora de Formació...
Quin ha de ser el paper dels centres docents quan es pot...

Más información