Entenem la cultura com una construcció social en la que està immers el subjecte, que la pot utilitzar lliurement i en la que pot participar amb les seves aportacions personals i col•lectives.
I l’alfabetització, com a procés d'accés a aquesta cultura. comporta, doncs, arribar a dominar la lectura i l’escriptura, el càlcul i el raonament matemàtic, però avui també requereix el domini de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) perquè igual que l’escriptura va néixer com un simple suport a la memòria i amb el temps ha esdevingut una extensió del pensament, o els artefactes matemàtics, que recullen l’evolució cultural de milers d’anys, avui les TIC ja han deixat de ser simples recursos tecnològics i són construccions culturals que transformen i configuren la societat.
Així doncs, en tant que les TIC modifiquen les formes d’aprendre i de conèixer, l’escola ha d’ensenyar a utilitzar-les i a comprendre-les; ha d’ensenyar a gestionar la informació i ha d’educar en comunicació.