Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Xavier Àvila i Morera
Xavier Àvila i Morera
Mestre i professor a Blanquerna (URL)
Sóc mestre i psicopedagog. Vaig estar treballant a l'escola Projecte, de Barcelona durant deu anys i ara ja en fa més de quinze que treballo en formació de mestres a Blanquerna (Universitat Ramon Llull). Gairebé des de sempre he estat implicat amb la innovació educativa mitjançant l'ús de les TIC, amb l'educació en comunicació i amb la formació matemàtica. També m'he dedicat força a l'assessorament al professorat sobre l'ús pedagògic de les tecnologies i dels mitjans de comunicació. I en dedico a la investigació educativa en el marc del grup de recerca PSITIC (Pedagogia, Societat i Innovació amb l'ús de les TIC), de Blanquerna (URL)

Les tres coses que he après

1

El bon mestre del tercer mil·lenni no ha de ser tant un bon ensenyant com un bon model d’aprenent

En el context actual el coneixement és fluid, canviant i fàcilment accessible, i l’aprenentatge ja no es pot considerar només com l’accés a aquest coneixement. I tampoc no es pot considerar només com una construcció personal de coneixement. Avui el coneixement és connectiu i es crea socialment i l’aprenentatge esdevé la capacitat d’establir xarxes; de connectar i articular els coneixements dins d’un mateix i amb el seu entorn físic, social i cultural. En aquest context, el mestre ha de ser capaç d’ajudar els nois i noies a construir i a gestionar el seu propi entorn d’aprenentatge. I això només ho pot fer des de la seva pròpia capacitat d’aprenentatge; encomanant el desig d’aprendre; connectant els aprenents a la seva xarxa d’aprenentatge; facilitant els recursos i estratègies per al desenvolupament i la gestió de la xarxa de relacions d’aprenentatge de cadascú. Dit d’una altra manera: compartint l’aprenentatge i ajudant a aprendre a aprendre.
2

L’alfabetització al segle XXI ha de permetre saber de lletres, de nombres... i de tecnologia

Entenem la cultura com una construcció social en la que està immers el subjecte, que la pot utilitzar lliurement i en la que pot participar amb les seves aportacions personals i col•lectives. I l’alfabetització, com a procés d'accés a aquesta cultura. comporta, doncs, arribar a dominar la lectura i l’escriptura, el càlcul i el raonament matemàtic, però avui també requereix el domini de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) perquè igual que l’escriptura va néixer com un simple suport a la memòria i amb el temps ha esdevingut una extensió del pensament, o els artefactes matemàtics, que recullen l’evolució cultural de milers d’anys, avui les TIC ja han deixat de ser simples recursos tecnològics i són construccions culturals que transformen i configuren la societat. Així doncs, en tant que les TIC modifiquen les formes d’aprendre i de conèixer, l’escola ha d’ensenyar a utilitzar-les i a comprendre-les; ha d’ensenyar a gestionar la informació i ha d’educar en comunicació.
3

La innovació és un procés de canvi per millorar en el context d’una nova realitat. La innovació educativa, també.

Quan avaluem el sistema educatiu actual ens adonem que no funciona prou bé perquè no és capaç de resoldre amb eficàcia les necessitats educatives de la nostra societat. Ningú no dubta que cal innovar, que cal ajustar el sistema educatiu a la nova realitat del segle XXI. Potser no sabem quina ha de ser la direcció del canvi. Però sabem del cert que no podem seguir fent com el nen que nega la realitat tancant els ulls. I també sabem que no es tracta de mirar enrere, pensant que el que va funcionar fa vint o trenta anys tornarà a funcionar, perquè la societat d’ara no s’assembla gaire a la societat de fa vint o trenta anys. Cal innovar mirant endavant, reconeixent els canvis del nostre voltant, identificant les necessitats educatives de la societat actual i aprofitant tot el bagatge de la nostra cultura educativa per projectar-la en noves propostes, creatives i engrescadores, adaptades a un món que, educativament, és molt més ric i dóna moltíssimes possibilitats d’aprenentatge.
Altres veus de la comunitat educativa
Núria Alart i Guasch Núria Alart i Guasch
Professora de secundària
La importància de l’autoconeixement per a l’aprenentatge al...
Neus Pagès Carbonell Neus Pagès Carbonell
Treballadora Social
Cal observar la vida
Jordi Pujadas Ribalta Jordi Pujadas Ribalta
Mestre i Orientador.
Acompanyem persones que creixen en societat
Esther Garcia Navarro Esther Garcia Navarro
Formadora especialitzada en...
L'impacte emocional entre mestres i estudiants
Angel Castiñeira Fernandez Angel Castiñeira Fernandez
Director del dept. de Ciències...
Educar és estimar incondicionalment les persones
Xavier Martí i Renom Xavier Martí i Renom
Director d'Innovació
El món es mou per energia i evoluciona pel coneixement
SALVADOR VIDAL RAMÉNTOL SALVADOR VIDAL RAMÉNTOL
PROFESSOR DE DIDÀCTICA DE LES...
Bon Humor

Més informació