Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Daniel Cassany
Daniel Cassany
Docent i investigador

Docent i investigador en llengua, discurs, comunicació i didàctica de la llengua

Universitat Pompeu Fabra

Les tres coses que he après

1

Més aprenentatge i menys ensenyament

Em sembla que aprenem sobretot el que necessitem, el que ens interessa, el que ens il·lusiona, el que ens pot fer més feliços... estigui o no inclòs en un currículum acadèmic, al llibre de text o a una biblioteca. Per això, la millor manera d'ensenyar és fixar-se en el que vol aprendre l'alumne, en el que li interessa, en allò que ja sap i que li pot permetre entendre el que no sap però li pot agradar. És mediar entre l'aprenent i els recursos i el programa. En això continuo sent molt humanista.
2

L'eina més poderosa és la conversa

Em refereixo a la conversa situada, autèntica, compartida, sentida, viscuda... entre algú que té interès a aprendre sobre alguna cosa i algú altre que sap el que l'altre vol aprendre. Pot ser un xat a la xarxa, un debat formal o una conversa de cafè. Pot ser una conversa sobre un llibre llegit, una pel·lícula, una excursió... És una conversa amb punts de vista diferents, amb les identitats i les mirades dels interlocutors, amb divergències, punts en comú, humor, simpatia...
3

El docent treballa amb l'alumne; l'alumne treballa amb la llengua.

Canvieu 'llengua' per la vostra disciplina. Aquesta és la divisa més rellevant que rescataria de tota la meva formació inicial i la que no ha perdut ni una unça de veritat. És la que recordo més dels meus mestres. La que m'he cregut més i he comprovat més cops que és veritat. Prefereixo un docent que sàpiga dialogar i organitzar una classe perquè l'aprenent sigui el centre, que no pas un que sàpiga molta llengua (o matemàtiques o història), però no tingui habilitats socials.
Altres veus de la comunitat educativa
Eulàlia Lledó Cunill Eulàlia Lledó Cunill
Professora de secundària jubilada...
El món no és simple, l'aula tampoc
Juli Palou Sangrà Juli Palou Sangrà
Professor Titular Universitat...
Entorns i persones
Miquel Àngel Prats i Fernández Miquel Àngel Prats i Fernández
Mestre i Pedagog. Director dels...
Coresponsabilitat educativa
Ramon Puig i Mañosa Ramon Puig i Mañosa
Técnic de qualitat
CONEIXEMENT i FORMACIÓ
Sílvia Blanch Gelabert Sílvia Blanch Gelabert
Coordinadora de pràctiques i...
Tots tenim família, no sempre és fàcil. Evitem la crítica...
Marite Guevara Torres Marite Guevara Torres
Directora Fundació Ersília
Motiva amb històries
Mª Victòria Gómez Serés Mª Victòria Gómez Serés
Pedagoga: Vocal del Col·legi de...
Acompanyament

Més informació