Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Daniel Cassany
Daniel Cassany
Docent i investigador

Docent i investigador en llengua, discurs, comunicació i didàctica de la llengua

Universitat Pompeu Fabra

The three things I’ve learned

1

Més aprenentatge i menys ensenyament

Em sembla que aprenem sobretot el que necessitem, el que ens interessa, el que ens il·lusiona, el que ens pot fer més feliços... estigui o no inclòs en un currículum acadèmic, al llibre de text o a una biblioteca. Per això, la millor manera d'ensenyar és fixar-se en el que vol aprendre l'alumne, en el que li interessa, en allò que ja sap i que li pot permetre entendre el que no sap però li pot agradar. És mediar entre l'aprenent i els recursos i el programa. En això continuo sent molt humanista.
2

L'eina més poderosa és la conversa

Em refereixo a la conversa situada, autèntica, compartida, sentida, viscuda... entre algú que té interès a aprendre sobre alguna cosa i algú altre que sap el que l'altre vol aprendre. Pot ser un xat a la xarxa, un debat formal o una conversa de cafè. Pot ser una conversa sobre un llibre llegit, una pel·lícula, una excursió... És una conversa amb punts de vista diferents, amb les identitats i les mirades dels interlocutors, amb divergències, punts en comú, humor, simpatia...
3

El docent treballa amb l'alumne; l'alumne treballa amb la llengua.

Canvieu 'llengua' per la vostra disciplina. Aquesta és la divisa més rellevant que rescataria de tota la meva formació inicial i la que no ha perdut ni una unça de veritat. És la que recordo més dels meus mestres. La que m'he cregut més i he comprovat més cops que és veritat. Prefereixo un docent que sàpiga dialogar i organitzar una classe perquè l'aprenent sigui el centre, que no pas un que sàpiga molta llengua (o matemàtiques o història), però no tingui habilitats socials.
Other voices from the educational community
Marite Guevara Torres Marite Guevara Torres
Directora Fundació Ersília
Motiva amb històries
Carme Mayugo i Majó Carme Mayugo i Majó
Educomunicadora
L'educació com a experiència de vida
Rosa M. Falgàs Casanovas Rosa M. Falgàs Casanovas
Presidenta de l'Associació...
Despertar la curiositat
Roser Argemí Relat Roser Argemí Relat
Cap de projectes a la Fundació...
El COMPROMÍS mou muntanyes
Angel Castiñeira Fernandez Angel Castiñeira Fernandez
Director del dept. de Ciències...
Educar és estimar incondicionalment les persones
Francesc Ortiz Giménez Francesc Ortiz Giménez
Director de la Fundació Sant...
L’espai de col·laboració és el centre educatiu que te la col·...
Artur Parcerisa Aran Artur Parcerisa Aran
Professor del Departament de...
Cal dedicar temps i espais per pensar en els per què

More information