Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Pedro de Haro
Pedro de Haro
Director gerent Associació de Cases de Colònies i Albergs de Catalunya (ACCAC)
Dirigeixo organitzacions de l’àmbit del lleure educatiu des de l’any 94.

Les tres coses que he après

1

Les colònies, escoles de convivència

Les colònies generen moltes oportunitats d'interacció entre els companys de classe i entre els mestres i els seus alumnes. La convivència ajuda a conèixer els altres de manera més intensa i a reforçar-ne el vincle. Alhora també és una bona manera perquè l'alumnat nou a l'escola s'integri plenament en el grup. Molts són els motius pels quals històricament les colònies han tingut un paper important dins del projecte educatiu de moltes escoles del país: són un espai educatiu on es promou especialment la convivència la cohesió de grup i moltes de les competències personals i emocionals que es pretenen assolir a l’ordenació curricular de les diferents etapes educatives. A més, les convivències permeten aprendre de manera directa i a través de l'experiència els continguts que s'han tractat a classe.
2

Les colònies, escoles de medi ambient

Les colònies són una bona oportunitat perquè els infants i joves descobreixin un entorn diferent a l'habitual. Per això representen una font de riquesa que els permet ampliar la visió del món i desenvolupar la consciència ecològica a través de l'educació per a la sostenibilitat. Contacte amb la natura, aprendre a través de l'experiència o conèixer maneres saludables de destinar el temps de lleure. El medi en què es desenvolupen les colònies és una font inesgotable de coneixement i de recursos per aprendre. L'entorn natural de les cases de colònies ofereix múltiples possibilitats als mestres per complementar l'aprenentatge dels alumnes a l'aula sobre el medi ambient amb metodologies com l'exploració, l'observació i l'experimentació. L’escola i les colònies són, doncs, escenaris complementaris en l’acció educativa en el medi natural.
3

El lleure, un dret fonamental

La realització de colònies i sortides s’insereix dins el projecte educatiu dels centres i, a part de la funció educativa específica, ofereixen l'oportunitat que tots els infants i joves gaudeixin del dret al lleure. Amb els anys, s’ha anat adquirint un cert consens social dels beneficis que ofereix en el desenvolupament dels infants. Malgrat tot, és un dret que encara no està regulat i per tant, tampoc està garantit. Així és habitual, per exemple, trobar infants en situació de vulnerabilitat que no poden participar d'unes colònies per raons econòmiques o escoles que fan colònies escolars i d'altres que no. Aquestes desigualtats socials creixents posen de manifest la necessitat que les institucions augmentin la inversió per facilitar l'accessibilitat de tots els infants i joves a les activitats de lleure, i més en un context de crisi econòmica com l'actual.
Altres veus de la comunitat educativa
Josep Manuel Prats Josep Manuel Prats
President - Fapel
Confiança i somriure
Jordi Serarols Boada Jordi Serarols Boada
Inspector d'Educació
L’aprenentatge invisible
Xavier Martí i Renom Xavier Martí i Renom
Director d'Innovació
El món es mou per energia i evoluciona pel coneixement
Montserrat Ballarín Espuña Montserrat Ballarín Espuña
Professora titular de dret...
Més concienciació social sobre el valor d'invertir en...
Mª Victòria Gómez Serés Mª Victòria Gómez Serés
Pedagoga: Vocal del Col·legi de...
Acompanyament
Fabiola Díaz Guevara Fabiola Díaz Guevara
Docente Universitaria
Educarse no es un momento sincrónico, es diacrónico
Jordi Domènech Casal Jordi Domènech Casal
Professor de Secundària i formador...
Fer més potent el sentit comú, no substituir-lo

Més informació