Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Oriol Castellví i Estruch
Oriol Castellví i Estruch
Director d'escola / mestre de música
Des de la meva experiència com a mestre en un primer moment, com a equip directiu després i també com a pare, m’he adonat de que cada vegada és més necessari prendre consciència, tant des de la vessant escolar com des de la familiar, del paper que actualment juga l’escola i la família en l’educació dels infants. Per això, fa més de 6 anys que combino la meva activitat docent amb la d’impartir cursos de formació i impulsar col·loquis amb mestres i famílies, perquè crec fermament que cal un reciclatge de la manera d’afrontar el fet educatiu.

Les tres coses que he après

1

Prioritzem!

L'escola no ho pot fer tot. Continguts, prodediments, habilitats, capacitats, competències, cohesió social, projectes, sortides... els Plans Anuals de Centre estan farcits de mil iniciatives i propostes, cadascuna amb el seu valor, però que sovint no ens deixen reflexionar sobre allò que és essencial. I allò que és essencial és el que hem de sistematitzar, prioritzar, i vetllar perquè tots els infants assoleixin. Però prioritzar no és fàcil. Cal, sobretot, una reflexió pausada, que sembla utòpica a hores d'ara, amb els horaris que tenim.
2

Tinguem cura de les emocions.

L'escola fins ara ha treballat sobre dos grans pilars: continguts curriculars i cohesió social. Però avui en dia, les característiques de la societat actual, i de les noves estructures familiars, fan indispensable el treball transversal d'un tercer pilar: les emocions. Ara ja sabem que cap infant no aprèn si no se sent content i tranquiil. Paraules com autoestima, seguretat, esperit crític, o bé tolerància a la frustració, esdevenen aspectes claus en el desenvolupament dels infants.
3

Cal tota una tribu per educar un infant.

Quan parlem d'escola tendim a pensar en un edifici amb quatre parets, on els mestres intenten transmetre uns coneixements als infants. Cal obrir la mirada i pensar en comunitats educatives, amb l'escola com a nucli, on cal sumar entre totes les parts implicades, Les escoles som especialistes en explicar a les famílies el que fem, però poques vegades els expliquem per què ho fem. Intentem que ens entenguin però no ens coneixen. Cal compartir, delimitar funcions i buscar espais de trobada per caminar tots en la mateixa direcció.
Altres veus de la comunitat educativa
Luis Cumbe
Profesor
Que la educación es el vestido de gala para ir a la fiesta d la...
Montse Palomar Montse Palomar
Professora Cicles Formatius
Aprendre
Ramon Puig i Mañosa Ramon Puig i Mañosa
Técnic de qualitat
CONEIXEMENT i FORMACIÓ
Víctor Ranera i Martín Víctor Ranera i Martín
Professor i director de l'...
Aprendre a aprendre és aprendre aprenent
Roser Juanola Terradellas Roser Juanola Terradellas
Professora UdG
Assumir els conflictes com a quelcom implícit en la naturalesa...
Silvia Soldevila Bueno Silvia Soldevila Bueno
Operaria en una fàbrica
Teoria i pràctica
Josep Manuel Prats Josep Manuel Prats
President - Fapel
Confiança i somriure

Més informació