Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Oriol Castellví i Estruch
Oriol Castellví i Estruch
Director d'escola / mestre de música
Des de la meva experiència com a mestre en un primer moment, com a equip directiu després i també com a pare, m’he adonat de que cada vegada és més necessari prendre consciència, tant des de la vessant escolar com des de la familiar, del paper que actualment juga l’escola i la família en l’educació dels infants. Per això, fa més de 6 anys que combino la meva activitat docent amb la d’impartir cursos de formació i impulsar col·loquis amb mestres i famílies, perquè crec fermament que cal un reciclatge de la manera d’afrontar el fet educatiu.

Les tres coses que he après

1

Prioritzem!

L'escola no ho pot fer tot. Continguts, prodediments, habilitats, capacitats, competències, cohesió social, projectes, sortides... els Plans Anuals de Centre estan farcits de mil iniciatives i propostes, cadascuna amb el seu valor, però que sovint no ens deixen reflexionar sobre allò que és essencial. I allò que és essencial és el que hem de sistematitzar, prioritzar, i vetllar perquè tots els infants assoleixin. Però prioritzar no és fàcil. Cal, sobretot, una reflexió pausada, que sembla utòpica a hores d'ara, amb els horaris que tenim.
2

Tinguem cura de les emocions.

L'escola fins ara ha treballat sobre dos grans pilars: continguts curriculars i cohesió social. Però avui en dia, les característiques de la societat actual, i de les noves estructures familiars, fan indispensable el treball transversal d'un tercer pilar: les emocions. Ara ja sabem que cap infant no aprèn si no se sent content i tranquiil. Paraules com autoestima, seguretat, esperit crític, o bé tolerància a la frustració, esdevenen aspectes claus en el desenvolupament dels infants.
3

Cal tota una tribu per educar un infant.

Quan parlem d'escola tendim a pensar en un edifici amb quatre parets, on els mestres intenten transmetre uns coneixements als infants. Cal obrir la mirada i pensar en comunitats educatives, amb l'escola com a nucli, on cal sumar entre totes les parts implicades, Les escoles som especialistes en explicar a les famílies el que fem, però poques vegades els expliquem per què ho fem. Intentem que ens entenguin però no ens coneixen. Cal compartir, delimitar funcions i buscar espais de trobada per caminar tots en la mateixa direcció.
Altres veus de la comunitat educativa
Damià Perpinyà Damià Perpinyà
Tècnic docent en el Servei de...
L’alumne protagonista
Ramon Burgués i Salse Ramon Burgués i Salse
Regidor d'Educació de l'...
Obrir les portes de les escoles i de les aules a les famílies...
Mercè Bonjorn Dalmau Mercè Bonjorn Dalmau
Presidenta de l'AMPA La...
FUTUR
Mª Àngels Brescó Mendiluce Mª Àngels Brescó Mendiluce
Directora Jesuïtes Poble Sec, Col·...
Les escoles han de definir molt clarament la seva missió i cap a...
Francesc Balagué Francesc Balagué
Invesitigador i Formador,...
Oberta al món
Josep Manuel Prats Josep Manuel Prats
President - Fapel
Si la família tria de debò, s'implica
Jordi Bernabeu Farrús Jordi Bernabeu Farrús
Psicòleg, educador i professor UVIC
La cerca de l'equilibri

Més informació