Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Xavier Àvila i Morera
Xavier Àvila i Morera
Mestre i professor a Blanquerna (URL)
Sóc mestre i psicopedagog. Vaig estar treballant a l'escola Projecte, de Barcelona durant deu anys i ara ja en fa més de quinze que treballo en formació de mestres a Blanquerna (Universitat Ramon Llull). Gairebé des de sempre he estat implicat amb la innovació educativa mitjançant l'ús de les TIC, amb l'educació en comunicació i amb la formació matemàtica. També m'he dedicat força a l'assessorament al professorat sobre l'ús pedagògic de les tecnologies i dels mitjans de comunicació. I en dedico a la investigació educativa en el marc del grup de recerca PSITIC (Pedagogia, Societat i Innovació amb l'ús de les TIC), de Blanquerna (URL)

Les tres coses que he après

1

El bon mestre del tercer mil·lenni no ha de ser tant un bon ensenyant com un bon model d’aprenent

En el context actual el coneixement és fluid, canviant i fàcilment accessible, i l’aprenentatge ja no es pot considerar només com l’accés a aquest coneixement. I tampoc no es pot considerar només com una construcció personal de coneixement. Avui el coneixement és connectiu i es crea socialment i l’aprenentatge esdevé la capacitat d’establir xarxes; de connectar i articular els coneixements dins d’un mateix i amb el seu entorn físic, social i cultural. En aquest context, el mestre ha de ser capaç d’ajudar els nois i noies a construir i a gestionar el seu propi entorn d’aprenentatge. I això només ho pot fer des de la seva pròpia capacitat d’aprenentatge; encomanant el desig d’aprendre; connectant els aprenents a la seva xarxa d’aprenentatge; facilitant els recursos i estratègies per al desenvolupament i la gestió de la xarxa de relacions d’aprenentatge de cadascú. Dit d’una altra manera: compartint l’aprenentatge i ajudant a aprendre a aprendre.
2

L’alfabetització al segle XXI ha de permetre saber de lletres, de nombres... i de tecnologia

Entenem la cultura com una construcció social en la que està immers el subjecte, que la pot utilitzar lliurement i en la que pot participar amb les seves aportacions personals i col•lectives. I l’alfabetització, com a procés d'accés a aquesta cultura. comporta, doncs, arribar a dominar la lectura i l’escriptura, el càlcul i el raonament matemàtic, però avui també requereix el domini de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) perquè igual que l’escriptura va néixer com un simple suport a la memòria i amb el temps ha esdevingut una extensió del pensament, o els artefactes matemàtics, que recullen l’evolució cultural de milers d’anys, avui les TIC ja han deixat de ser simples recursos tecnològics i són construccions culturals que transformen i configuren la societat. Així doncs, en tant que les TIC modifiquen les formes d’aprendre i de conèixer, l’escola ha d’ensenyar a utilitzar-les i a comprendre-les; ha d’ensenyar a gestionar la informació i ha d’educar en comunicació.
3

La innovació és un procés de canvi per millorar en el context d’una nova realitat. La innovació educativa, també.

Quan avaluem el sistema educatiu actual ens adonem que no funciona prou bé perquè no és capaç de resoldre amb eficàcia les necessitats educatives de la nostra societat. Ningú no dubta que cal innovar, que cal ajustar el sistema educatiu a la nova realitat del segle XXI. Potser no sabem quina ha de ser la direcció del canvi. Però sabem del cert que no podem seguir fent com el nen que nega la realitat tancant els ulls. I també sabem que no es tracta de mirar enrere, pensant que el que va funcionar fa vint o trenta anys tornarà a funcionar, perquè la societat d’ara no s’assembla gaire a la societat de fa vint o trenta anys. Cal innovar mirant endavant, reconeixent els canvis del nostre voltant, identificant les necessitats educatives de la societat actual i aprofitant tot el bagatge de la nostra cultura educativa per projectar-la en noves propostes, creatives i engrescadores, adaptades a un món que, educativament, és molt més ric i dóna moltíssimes possibilitats d’aprenentatge.
Altres veus de la comunitat educativa
MARTA ANGERRI FEU MARTA ANGERRI FEU
SECRETÀRIA GENERAL DEL CERCLE D...
L'autonomia dels centres
Gemma Lienas Massot Gemma Lienas Massot
Escriptora
La coeducació
Alfredo Vázquez Jimenez Alfredo Vázquez Jimenez
Ingeniero Industrial
Cuerpo, mente, corazón y espiritualidad
Àngel Querol i Pallarés Àngel Querol i Pallarés
Mestre i professor. Director d...
educar i ensenyar és fer créixer i donar eines per a l'...
Montse Riera Torrecillas Montse Riera Torrecillas
Pedagoga
Són més importants els procediments que els continguts
Clàudia Turró Ortega Clàudia Turró Ortega
Psicòloga social i coach
A respectar la diferència
Josep M. Carbó Teigeiro Josep M. Carbó Teigeiro
Professor de Secundària
Els/les mestres no ensenyem però amb nosaltres es pot aprendre.

Més informació