Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Joan Domènech
Joan Domènech
Mestre i director de l'escola Fructuós Gelabert

Sóc director de l’escola pública Fructuós Gelabert de Barcelona. Pertanyo a la Federació de MRP de Catalunya.

Les tres coses que he après

El professorat ha d’exercir la seva responsabilitat en la millora de l’escola
1

El canvi es produeix a l’aula. Però, cap on el dirigim?

Fer avui l’escola que necessitem pel demà és possible. I és possible en la pràctica diària de les nostres escoles si som capaços de posar en pràctica una idea d’educació que ens ajudi a fer els millors aprenentatges, a preparar-nos per ser ciutadans crítics i actius, i a tenir els recursos i les eines (cognitives i emocionals) que ens ajudin a saber què hem de fer de les nostres vides. 

I tot això no des de la neutralitat, sinó en una direcció clara: l’educació i l’escola seran transformadores o perdran la part més important de la seva naturalesa. Per això és necessari aquest compromís a favor de l’educació i de les persones. 

2

Exercir la professionalitat. Redefinir-la

El professorat, les escoles, tenim capacitat de millorar-la. Però hem  de creure’ns-ho i exercir-ho. Hem de redefinir el nostre fer quotidià des de la professionalitat. Exercir-la implica responsabilitat, capacitat de decisió, d’actuació malgrat les dificultats, de disseny en situacions difícils i complexes. Millorar l’educació –l’escola del demà cal plantejar-la des d’aquesta necessitat de millora– vol dir exercir aquesta responsabilitat, sense posar com a excusa les situacions concretes des de les quals l’exercim. L’educació depèn de les persones, i millorar l’escola està relacionat amb millorar el professorat. 

3

Canviar l’Administració

L’Administració té la gran responsabilitat de ser la facilitadora del canvi. Per això cal fer un gir copernicà al seu disseny. L’Administració ha de deixar de ser la que dicta com hem de canviar, treballar o educar –algú altre pot fer molt millor aquesta funció "prescriptiva" o "orientativa"– per centrar el 95% de les seves funcions a posar les condicions que facilitin el canvi: entre elles, la  més important, aconseguir que el professorat estigui disposat a millorar, s’impliqui en l’educació i exerceixi la seva responsabilitat en aquest procés. 

Altres veus de la comunitat educativa
Rosa Alexandra Saltos Chacán
Docente
La educación debe ser una celebración de la vida
Assumpta Duran Oller Assumpta Duran Oller
Membre del secretariat d’Escola...
La reflexió pedagògica i el treball en grup entre els docents
Mercè Mas i Ferrer Mercè Mas i Ferrer
Mestra i Pedagoga.
L'avaluació formadora, al servei de la cohesió social
Marite Guevara Torres Marite Guevara Torres
Directora Fundació Ersília
Motiva amb històries
Neus Lorenzo Galés Neus Lorenzo Galés
Cap de Serveis de Llengües...
El lideratge educatiu ha d'orientar la transformació social...
Mercè Bonjorn Dalmau Mercè Bonjorn Dalmau
Presidenta de l'AMPA La...
FUTUR
Xavier Riudor Pons Xavier Riudor Pons
Director Tècnic del CTESC (Consell...
Hem d’empoderar els infants i joves per fer front a una realitat...

Més informació