Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Joan Domènech
Joan Domènech
Mestre i director de l'escola Fructuós Gelabert

Sóc director de l’escola pública Fructuós Gelabert de Barcelona. Pertanyo a la Federació de MRP de Catalunya.

Les tres coses que he après

El professorat ha d’exercir la seva responsabilitat en la millora de l’escola
1

El canvi es produeix a l’aula. Però, cap on el dirigim?

Fer avui l’escola que necessitem pel demà és possible. I és possible en la pràctica diària de les nostres escoles si som capaços de posar en pràctica una idea d’educació que ens ajudi a fer els millors aprenentatges, a preparar-nos per ser ciutadans crítics i actius, i a tenir els recursos i les eines (cognitives i emocionals) que ens ajudin a saber què hem de fer de les nostres vides. 

I tot això no des de la neutralitat, sinó en una direcció clara: l’educació i l’escola seran transformadores o perdran la part més important de la seva naturalesa. Per això és necessari aquest compromís a favor de l’educació i de les persones. 

2

Exercir la professionalitat. Redefinir-la

El professorat, les escoles, tenim capacitat de millorar-la. Però hem  de creure’ns-ho i exercir-ho. Hem de redefinir el nostre fer quotidià des de la professionalitat. Exercir-la implica responsabilitat, capacitat de decisió, d’actuació malgrat les dificultats, de disseny en situacions difícils i complexes. Millorar l’educació –l’escola del demà cal plantejar-la des d’aquesta necessitat de millora– vol dir exercir aquesta responsabilitat, sense posar com a excusa les situacions concretes des de les quals l’exercim. L’educació depèn de les persones, i millorar l’escola està relacionat amb millorar el professorat. 

3

Canviar l’Administració

L’Administració té la gran responsabilitat de ser la facilitadora del canvi. Per això cal fer un gir copernicà al seu disseny. L’Administració ha de deixar de ser la que dicta com hem de canviar, treballar o educar –algú altre pot fer molt millor aquesta funció "prescriptiva" o "orientativa"– per centrar el 95% de les seves funcions a posar les condicions que facilitin el canvi: entre elles, la  més important, aconseguir que el professorat estigui disposat a millorar, s’impliqui en l’educació i exerceixi la seva responsabilitat en aquest procés. 

Altres veus de la comunitat educativa
Oriol Homs Ferret Oriol Homs Ferret
Sociòleg
L'avaluació sistemàtica és una de les principals eines de...
Míriam LLadós Gómez Míriam LLadós Gómez
Diplomada en Treball Social
Imaginació
Juan Carlos Palomino Juan Carlos Palomino
Consultor de Innovación Educativa
El alumno es el centro
Irma Silvia Torres Lopez Irma Silvia Torres Lopez
Mexican Teacher
The most experimented teachers must work at kindergarten.
Jaume Mor  Sancho Jaume Mor Sancho
Planificació Educativa Ajuntament...
El pes de cadascun dels factors.
Montserrat Fisas Ollé Montserrat Fisas Ollé
Docent en Educació de persones...
S’ha de garantir l’educació bàsica de totes les persones adultes...
Xavier Sans Antolí Xavier Sans Antolí
Mestre
Qui ha de protagonitzar el procés educatiu

Més informació