Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Jordi Collet
Jordi Collet
Professor de sociologia de l'educació de la Universitat de Vic

Professor de sociologia de l'educació de la Universitat de Vic. Ha dut a terme investigacions en el camp de les iniciatives de política educativa, les polítiques educatives locals, xarxes educatives, associacions de la família i l'escola, canvis en la socialització familiar, la recepció i la incorporació dels alumnes immigrants a les escoles, la participació social i política dels joves, i la socialització de les creences religioses.

Les tres coses que he après

Famílies i escola: ¿Quins vincles per a quina educació?
1

Construir un lloc físic i simbòlic de les famílies al centre

L'escola de masses va néixer a Europa amb la voluntat d'educar els infants en uns valors, una idea de la infantesa, etc. molt diferent de la que tenien les famílies i la comunitat. Així, des de la seva gènesi, l'escola i l'institut no estan pensats per ni amb les famílies. Aquesta dificultat estructural, aquesta manca de reconeixement inicial de les famílies com a part dels centres educatius, és la que avui en dia, entorpeix moltes de les iniciatives de millora de les relacions entre docents i mares i pares. Per això la primera proposta és que els claustres es plantegin la pregunta "Quin lloc físic i simbòlic han de tenir les famílies al nostre centre?" i a partir d'aquest interrogant sobre l'espai i el rol que han de tenir els progenitors a les entrades i sortides, a les avaluacions, al govern de l'escola, a les entrevistes, etc., repensin i repractiquin les seves relacions amb les famílies.  

2

Incrementar la quantitat i la qualitat dels vincles amb les famílies

La recerca ens diu que una de les característiques necessàries per a l'èxit acadèmic és que l'escola i allò escolar formi part, per als infants, joves i llurs famílies del "nosaltres". Per tal que això passi, cal que el centre treballi per construir un bon i extens vincle amb TOTES les famílies del mateix. És a dir, el repte per als docents és construir un vincle quantitativament i qualitativa prou vigorós i intens que permeti, especialment a les famílies més allunyades de la "cultura escolar", experimentar que aquesta forma part del "nosaltres" i no els és aliena o indiferent. Aquest vincle es pot construir des d'unes entrevistes no finalistes i empàtiques; des d'unes reunions pensades per a totes les famílies; unes trobades informals més interessades a construir vincle que a jutjar moralment les diferències; amb entrades a l'aula de totes les famílies; la valoració mútua de la tasca educativa docent i familiar; etc.

3

Repensar el centre per acollir TOTES les famílies

Per tal que totes les famílies trobin el seu lloc al centre, i puguin construir un bon vincle amb els i les docents, cal que el centre es pensi i es practiqui en relació a la gran diversitat de famílies actual. Així, la proposta és la construcció d'un pla d'acollida de centre que permeti acollir i construir un bon vincle entre docents i totes les famílies. Un pla que repensi les entrevistes, la web, les comunicacions, les reunions, les festes, les sortides, els deures, etc. amb l'objectiu que totes les mares i pares s'hi puguin sentir acollits, còmodes i amb ganes de participar-hi.

Altres veus de la comunitat educativa
Xavier Martínez-Celorrio Xavier Martínez-Celorrio
Professor de Sociologia de l'...
Tasques i activitats desafiants per crear aprenentatges valuosos...
Antoni Giner Tarrida Antoni Giner Tarrida
Responsable de formació permanent...
La vinculació emocional entre pares i fills, un lligam que els...
Natàlia Gomà Argilaga Natàlia Gomà Argilaga
Psicòloga social
Disseny d’una política pública de proximitat des de les...
Marite Guevara Torres Marite Guevara Torres
Directora Fundació Ersília
Motiva amb històries
Carme Hernández Escolano Carme Hernández Escolano
Pedagoga del Centre per a la...
La importància d’educar el conjunt de les dimensions de la...
Enric M. Sebastiani i Obrador Enric M. Sebastiani i Obrador
Professor a la FPCEE Blanquerna (...
Sense amor i esperança no es pot educar
Núria Alart i Guasch Núria Alart i Guasch
Professora de secundària
La importància de l’autoconeixement per a l’aprenentatge al...

Més informació