Les veus de la comunitat educativa per celebrar els 10 anys de Debats d’Educació.
L'escola de masses va néixer a Europa amb la voluntat d'educar els infants en uns valors, una idea de la infantesa, etc. molt diferent de la que tenien les famílies i la comunitat. Així, des de la seva gènesi, l'escola i l'institut no estan pensats per ni amb les famílies. Aquesta dificultat estructural, aquesta manca de reconeixement inicial de les famílies com a part dels centres educatius, és la que avui en dia, entorpeix moltes de les iniciatives de millora de les relacions entre docents i mares i pares. Per això la primera proposta és que els claustres es plantegin la pregunta "Quin lloc físic i simbòlic han de tenir les famílies al nostre centre?" i a partir d'aquest interrogant sobre l'espai i el rol que han de tenir els progenitors a les entrades i sortides, a les avaluacions, al govern de l'escola, a les entrevistes, etc., repensin i repractiquin les seves relacions amb les famílies.
La recerca ens diu que una de les característiques necessàries per a l'èxit acadèmic és que l'escola i allò escolar formi part, per als infants, joves i llurs famílies del "nosaltres". Per tal que això passi, cal que el centre treballi per construir un bon i extens vincle amb TOTES les famílies del mateix. És a dir, el repte per als docents és construir un vincle quantitativament i qualitativa prou vigorós i intens que permeti, especialment a les famílies més allunyades de la "cultura escolar", experimentar que aquesta forma part del "nosaltres" i no els és aliena o indiferent. Aquest vincle es pot construir des d'unes entrevistes no finalistes i empàtiques; des d'unes reunions pensades per a totes les famílies; unes trobades informals més interessades a construir vincle que a jutjar moralment les diferències; amb entrades a l'aula de totes les famílies; la valoració mútua de la tasca educativa docent i familiar; etc.
Per tal que totes les famílies trobin el seu lloc al centre, i puguin construir un bon vincle amb els i les docents, cal que el centre es pensi i es practiqui en relació a la gran diversitat de famílies actual. Així, la proposta és la construcció d'un pla d'acollida de centre que permeti acollir i construir un bon vincle entre docents i totes les famílies. Un pla que repensi les entrevistes, la web, les comunicacions, les reunions, les festes, les sortides, els deures, etc. amb l'objectiu que totes les mares i pares s'hi puguin sentir acollits, còmodes i amb ganes de participar-hi.