Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Marc Alcaraz Diez
Marc Alcaraz Diez
Monitor i Responsable d'esplai
Sóc mestre d'educació especial, vaig treballar durant un any a una escola però de seguida vaig tornar als meus orígens educativament parlant, i vaig esdevenir responsable de l'Esplai Espurnes (Esplugues de Llobregat) on participo des dels 5 anys. Actualment estudio psicologia a la UOC.

Les tres coses que he après

1

Les emocions són irrenunciables

És tan difícil educar si les emocions no hi són presents, els entorns educatius han de ser un espai vital de l'infant o el jove, un lloc on sentir-se acollit i escoltat a tots nivells i no una mena de creació artificial on certs aspectes no hi tenen cabuda. L'escolta passa per saber també quin és l'estat d'ànim de cada nen/a, adaptar-se i donar-hi resposta. L'amor, la passió, l'humor, entre d'altres, contribueixen a fer una educació real i útil per la vida.
2

Comprometre's

Per la meva experiència no hi ha res més efectiu educativament parlant que sentir-se vinculat a un projecte. Aconseguir que l'infant sigui el protagonista real del seu procés educatiu i exigir que gradualment assumeixi responsabilitats per anar avançant cap a un objectiu concret. Podem fer una pas més enllà i parlar de compromís social, una educació que ajudi a crear ciutadans sensibles al seu entorn i que es comprometen amb aquest.
3

Crear xarxa

Què podem aconseguir si cadascú estira del seu extrem de la corda? L'educació és un procés prou important i a l'hora multidisciplinar com per pensar a petita escala, seria ideal que tots els agents educatius que passen pel dia a dia d'un infant poguessin tenir contacte i cercar criteris i estils educatius comuns. La idea de la tribu, de la comunitat si voleu, no queda tan lluny, pot ser ens cal ser una mica menys institucionals i tornar a l'origen dotant-nos d'un toc de naturalitat.
Altres veus de la comunitat educativa
Mercè Mas i Ferrer Mercè Mas i Ferrer
Mestra i Pedagoga.
L'avaluació formadora, al servei de la cohesió social
J. Oriol Escardíbul J. Oriol Escardíbul
Professor Titular d'...
El finançament del sistema educatiu ha de garantir un tractament...
Jaume Centelles Jaume Centelles
Mestre de primària a l’escola Sant...
Fórmules de col•laboració entre l’escola i les famílies
Magda Minguet Magda Minguet
Professora secundària
Que els que ens dediquem a ensenyar no podem parar d’aprendre
Carles Barba Boada Carles Barba Boada
Vicepresident Fundació Catalana de...
Més enllà de l'escola, en el lleure hi ha vida educativa
Xavier Melgarejo Xavier Melgarejo
Psicòleg escolar i professor
L’escola ha de ser un espai de llibertat i d’afecte
Jordi Bernabeu Farrús Jordi Bernabeu Farrús
Psicòleg, educador i professor UVIC
La cerca de l'equilibri

Més informació