Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Antoni Badia
Antoni Badia
Professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació. Universitat Oberta de Catalunya
Mestre d'Educació General Bàsica Professor d'ESO. Cap del departament d'assessorament psicoeducatiu Formador de professors Professor d'universitat.

The three things I’ve learned

1

Família i escola, pares i mestres

En aquest espai se’ns demana que parlem sobre aquelles coses que han fet canviar les concepcions dels participants sobre l’educació. La primera “cosa” que vull mencionar està relacionada amb el rol de l’escola en la societat actual. Al llarg del temps he viscut l’escola amb diverses identitats (com a alumne, com a professor, com a psicopedagog, com a formador de mestres, professors i psicopedagogs, i com a pare). Encara que sigui cert que actualment estem en una societat on els joves poden accedir a una quantitat ingent (“infinita” deia un jove!) d’informació a través d’Internet, em continuo resistint a treure gens d’importància al paper que ha de jugar la família i l’escola, els pares i els mestres, en l’educació dels nens i joves. Quin camí més complex s’ha de recórrer entre la informació i el coneixement!
2

Que no es difuminin els conceptes educatius

La segona “cosa” està relacionada amb la necessitat de construir coneixement compartit sobre l’àmbit educatiu, i el poder que tenen els “conceptes educatius” per aconseguir aquesta finalitat. Com passa en el món del futbol, infinitat de veus parlen d’educació en escenaris diversos, però en força ocasions s’utilitzen els mots de manera poc precisa, amb significats diversos. Et trobes tan poques persones que realment entenguin de futbol! Crec que si tots ens esforcem en fer avançar el grau en que els significats dels conceptes es comparteixin, aconseguirem un diàleg més constructiu i que faci avançar els intercanvis entre col•lectius acadèmics i professionals. Ara mateix tinc aquesta impressió quan es parla, entre molts altres conceptes, de “competència” en l’àmbit escolar. No creieu que hauria d’existir una única definició?
3

Ensenyar: també una qüestió de competències

La tercera qüestió té a veure amb la importància del nivell tècnic/procedimental en l’efectivitat de l’ensenyament del professorat. Els mestres i professors son molt més que gestors de grups a l’aula, experts que saben coneixements i tècnics en ensenyar-los. Per suposat han de tenir i tenen moltes altres funcions, però la que vull ressaltar aquí es la competència en ensenyar. Sóc partidari d’aprofundir molt més en la formació del professorat en mètodes, procediments i tècniques innovadores en l’ensenyament d’àrees curriculars específiques. D’aquesta manera podríem deixar d’haver de respondre a preguntes tant senzilles com: Perquè encara es continua ensenyant les taules de multiplicar de la mateixa manera que me les van ensenyant a mi (us podeu imaginar a què es refereixen...) si es coneixen nous enfocaments en el seu ensenyament que són millors?
Other voices from the educational community
Irene Mata Martínez Irene Mata Martínez
Secretaria de Direcció/...
l'aprenentatge és fonamentalment EMOCIONAL
Mercè Mas i Ferrer Mercè Mas i Ferrer
Mestra i Pedagoga.
L'avaluació formadora, al servei de la cohesió social
Franc Ponti Roca Franc Ponti Roca
Professor a EADA
Anar a la contra
Josep Maria Guinovart i Ferrero Josep Maria Guinovart i Ferrero
Mestre de primària
La importància del lligam emocional entre mestre i grup classe.
Cristina Gutiérrez Lestón Cristina Gutiérrez Lestón
codirectora de La Granja Escola de...
Els nens són l'essencia de l'humanitat
Josep Bargalló Valls Josep Bargalló Valls
Formador. Institut de Ciències de...
Aprendre a aprendre
John Bosco Rutishisha John Bosco Rutishisha
POLICE TRAINER
RESOURCEFUL

More information