Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Xavier Orteu  i Guiu
Xavier Orteu i Guiu
Director d'Insercoop, orientació professional i inserció laboral

Director d’Insercoop, expert en temes d’orientació professional i d’inserció laboral. Col·laborador de la UOC i de la Universitat Ramon Lllull. Membre del Grup de Recerca en Educació Social (GRES) i autor de diferents publicacions El seu darrer llibre és  Trabajo y vinculo social (2012) i l'ha publicat Ediuoc.

The three things I’ve learned

1

Una relació diferent amb el temps

La modernitat va construir una modalitat sòlida d’articulació de les variables espai/temps i també va regular les possibles dislocacions entre els temps personals i els temps socials. Ara les regles de joc han canviat i s’han perdut les referències que permeten sumar els coneixements en clau de valor. Així, el passat no esdevé garantia de futur i el futur pot canviar constantment de valor en funció de la nostra capacitat d’adaptar-nos-hi. L’aprenentatge al llarg de la vida és sobretot la construcció d’eines simbòliques que permeten estabilitzar el present i construir noves formes de domini sobre la pròpia biografia, recorregut personal, formatiu, professional i social.
2

Disposició a canviar la base dels propis coneixements

Per poder aprendre al llarg de la vida cal estar disposat a perdre part del que suposen els coneixements ja adquirits. L'aprenentatge no és només la suma de coneixements més o menys útils en un moment donat per a una situació determinada. Sobretot és una pregunta que permet cercar respostes i canviar la base dels coneixements que ens permeten entendre i transformar la realitat. L'aprenentatge al llarg de la vida suposa acceptar que aquesta pregunta no està mai del tot resolta.
3

Tenir un projecte que permeti noves connexions

La possibilitat de l’aprenentatge al llarg de la vida es troba en que les persones disposin d’un marc capaç d’integrar els nous coneixements. En una societat cada cop més organitzada en forma de gran xarxa, aquest espai el trobem en la idea de projecte. No es tracta tant d'adquirir uns coneixements determinats sinò de construir els suports que donen sentit a aquests coneixements, que els permet connectar amb altres coneixements i que superen les fronteres dels espais-temps personals i professionals generant nous aprenentatges.
Other voices from the educational community
Roser Caño Valls Roser Caño Valls
Funcionària d'educació...
Fent i desfent aprèn el mestre
Daniel Cassany Daniel Cassany
Docent i investigador
Més aprenentatge i menys ensenyament
Manel V. Trincado Alba Manel V. Trincado Alba
AMPA SAMC Cornellà de LLob.//...
Guia / Manual del curs per als Pares.
JUANJO RODRÍGUEZ HERNANDEZ JUANJO RODRÍGUEZ HERNANDEZ
PROFESSOR D'ESO/CAP D'...
EDUCAR ÉS UN PRIVILEGI
Anna-Bel Carbonell Rios Anna-Bel Carbonell Rios
Directora de la Fundació Comtal....
Educar és construir
Carme Porta Abad Carme Porta Abad
Cap de Comunicació
L'aprenentatge és vital
Xavi Campos Marquès Xavi Campos Marquès
Gerent Col·legi d'Educadores...
L’educació prepara per al futur (i per al present)

More information