Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Carme Bové i Romeu
Carme Bové i Romeu
Responsable d'ensenyament al Consorci per a la Normalització Lingüística

Sóc filòloga catalana,  màster en lingüística aplicada. M’interessa molt el com ensenyar i com aprendre llengua. Formar part de la tribu del Consorci per a la Normalització Lingüística representa una bona part del meu PLE. La consultoria de l’assignatura Adquisició i aprenentatge de la llengua catalana a la UOC em permet aprendre ensenyant. M’agrada dir que sóc aprenenta, formadora i mare. En el meu blog Amb la MEL a la boca (http://bove.cat/melalaboca/) hi deso les reflexions que vaig construint al llarg del camí...


Las 3 cosas que he aprendido

1

És imprescindible predicar amb l’exemple.

Facilitem l’aprenentatge quan som bons aprenents. Si a l’aula volem aprenents autònoms, nosaltres hem de ser aprenents autònoms. Si volem aprenents que cooperin, nosaltres hem de treballar cooperativament. Si volem fer coavaluació a l’aula, ens hem de coavaluar entre companys. Si volem que els aprenents facin un procés reflexiu, nosaltres també l’hem de fer... Només si som bons aprenents, serem bons “ensenyants”. És important viure en primera persona el rol de l’aprenent. Si nosaltres donem valor a allò que fem, els aprenents també valoraran el que aprenen.
2

L’arrogància mata l’aprenentatge

Els meus millors mestres són els que prediquen la humilitat i la generositat. Són els que no sobrevaloren (ni menyspreen) els seus èxits o les seves virtuts. Són els que no s’atribueixen tots els mèrits d’un projecte o els èxits dels seus alumnes, al contrari valoren i reconeixen els mèrits dels altres, dels alumnes, dels companys, dels pares... Acostumen a demanar consells, idees, col•laboracions, fan que tots els membres de la tribu se sentin imprescindibles. Reconeixen les seves limitacions, per tant, s’autoavaluen. Són respectuosos, senzills, generosos, cordials, propers... gestionen les emocions positivament.
3

Aprendre és un camí, no una fi i junts el podrem fer millor

Aprenem socialment i al llarg de la vida. Aprenem quan ens barregem i sumem les diferències. Aprenem quan interaccionem, entre iguals o amb altres, per aconseguir un repte. La interacció promou sobretot la formulació de preguntes i, per tant, la cerca de les respostes. Caminar junts implica necessàriament empatia i gestió de les relacions interpersonals.
Otras voces de la comunidad educativa
Miquel Fernández Ayxelà Miquel Fernández Ayxelà
Tècnic dels Programes d'...
Els nostres alumnes ens demanen coneixements, valors i normes...
José Luis Castillo Chaves José Luis Castillo Chaves
Profesor de Educación Secundaria
La inclusión no es un lujo, es una necesidad
David Vilalta Murillo David Vilalta Murillo
Mestre. Formador a l'ICE de...
Aprenentatge i humilitat es donen la mà
Tura Badosa Moret Tura Badosa Moret
Professora d'Història....
L’escola com a lloc de convivència i creixement
Pilar Lleonart Forradellas Pilar Lleonart Forradellas
Pedagoga, Cap de projectes (...
L'Educació ens fa crèixer per dins i per fóra. És una...
Marina Subirats Martori Marina Subirats Martori
Catedràtica emèrita de sociologia...
Que l'èxit o el fracàs depenen molt més de l'entorn...
Jordi Díaz Gibson Jordi Díaz Gibson
Professor i Investigador en...
L'autoestima és la pedra filosofal de l'educació

Más información