Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Montserrat Vergé Grau
Montserrat Vergé Grau
Professora
Sóc llicenciada en filosofia tot i que mai he exercit aquesta branca donat que vaig entrar a treballar a l'escola concertada en l'àrea d'educació física. Estic profundament interessada en les adaptacions que l'escola i els professors hem d'anar fent per apropar-nos a la realitat i al futur dels nostres alumnes. És per això que també imparteixo cursos als docents sobre la nova llei educativa.

Las 3 cosas que he aprendido

1

L'ensenyament ha d'ajudar l'alumne a fer-se preguntes

L'escola hauria de ser el lloc per excel-lència on l'alumne, compartínt amb els companys i professors les seves inquietuds, es fes moltes preguntes i s'interessés per les causes i conseqüències de les coses. Dinàmiques metodològiques variades i molt actives probablement hi ajudarien. Sovint el treball a l'aula, per por de no acabar temaris, segueix sent excessivament expositiu per part del professor i es deixa molt poc marge perquè els alumnes investiguin, es qüestionin i cerquin vies de descoberta o d'expliacació de les coses. Ens cal una bona formació també als professors per fer-ho possible.
2

L'educació ha de prioritzar l'adquisició de criteris i la formació del sentit comú.

El treball a l'aula ha de permetre, més enllà d'un aprenentatge conceptual purament memorístic, la possibilitat d'espais de reflexió sobre els temes tractats. El fet de parlar i comentar diversos aspectes del dia a dia, valorar diferents opinions i punts de vista, ajuda l'alumne a tenir una visió més àmplia de les coses i a tenir més referents per adoptar criteris propis. Segueixo considerant cabdal la idea de "caps ben fets més que ben plens" i això és especialment possible si proporcionem metodologies de treball adients.
3

Hauríem de repensar les escoles

La realitat d'espais i estructures escolars no sempre facilita que l'alumne pugui ser l'autèntic protagonista del seu aprenentatge ni ajuda gens a que s' involucri ni s'interessi excessivament. Els recursos són els que són però em temo que les necessitats actuals dels alumnes per afrontar els reptes de futur requereixen de nous plantejaments. Modificar currículums escolars amb la intenció de que l'alumne passi del saber al saber fer requereix també d'un suport estructural a l'escola que no sempre és fàcil.
Otras voces de la comunidad educativa
Maria Ojuel Solsona Maria Ojuel Solsona
Professora de geografia i història...
Fer alumnes reflexius i creatius
J. Gil J. Gil
Estudiant de màsters UAB i UOC
L'educació formal no limita la informal
Josep Puy Juanico Josep Puy Juanico
Director pedagògic C.E. Gresol.-...
Defugir dels mites
Ramon Pujades i Beneit Ramon Pujades i Beneit
Professor de secundària i membre...
Pràctica reflexiva
JOSEP MARQUES i ROSSELL JOSEP MARQUES i ROSSELL
PROFESSOR TÈCNIC
CONFIANÇA
Oscar Martínez Rivera Oscar Martínez Rivera
Professor de la Facultat Pere...
Capacitat resilient de les persones
Josep Bargalló Valls Josep Bargalló Valls
Formador. Institut de Ciències de...
Aprendre a aprendre

Más información