Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Alex Castillo Navarro
Alex Castillo Navarro
President Fapac,.
Tinc 47 anys. Pare de dos fills 13 i 11 anys. Visc amb la Rosa des del segle passat Treballo d'aministratiu a l'empresa privada, en aquesta vida he fet una mica de tot: menys treballar al servei de l''església o de l'administració pública. Visc a Barcelona al barri del Raval per més pistes. Sóc nascut a Terol i vaig venir a Argentona (el Maresme ) amb 6 anyets just per començar la primària.. Estic A Barcelona també des del segle passat A nivell associatiu he passat per diferents grups antimilitaristes, de solidaritat internacional. Actualment participo a les ampes del Collaso i Gil i de l'IES Consell de Cent de Barcelona. M'agrada llegir, passejar, viatjar, la pintura, el camp, la cimentera de Montcada i Reixac i moltes coses més. Suposo que em deixo coses però tampoc he entrat aquí a fer una conferència sobre la meva persona .

The three things I’ve learned

1

Versatilitat dels nens

Els nens són autèntiques esponges. Poden fer tot allò que ens proposem sempre que estiguin incentivats de manera adient. Cal trobar la manera d'encendre el llum de la curiositat en cada infant i. a partir d'aquí tot resultarà més fàcil Si mantenim la ment oberta es pot aprendre tot, per tan també es pot ensenyar tot. Aquesta és una de les grandeses de l'escola i de l'educació, Hem de permetre que els nens mantinguin viu a la vida adulta el nen que van ser a la seva infància.
2

Pedagogia com a ciència

L'educació no és una ciència exacta, però tampoc podem ignorar el que ens diuen les xifres i les dades. Es pot dir que és un camp de coneixement, un camp de coneixement on les xifres no són la principal objectiu. L'objectiu és un altre és aconseguir que els nens siguin persones adultes plenament integrades a la societat. I això només ho sabrem anys després del final de l'escolarització. Malgrat tot convé mirar d'aplicar criteris científics sempre que es pugui i canviar tot allò que estigui demostrat que no funciona. Per dir-ho d’una altra manera cal fer servir les xifres per garantir que els objectius que ens marquem s’acosten. I a l’igual que en la ciència pura hem de deixar de banda prejudicis, dogmatismes, apriorismes i interessos personals. El debat educatiu s’ha de fer sobre la base de l’interès de l’alumne i de la societat en el seu conjunt i no sobre els interessos, per molt legítims que siguin, dels altres agents del procés educatiu. .
3

Igualtat d'oportunitats

L'educació pot generar igualtat o desigualtats segons com s'enfoqui. Malgrat això cap política educativa adreçada a la desigualtat i al classisme impedirà que algunes persones dels sectors més desfavorits i exclosos pugui arribar a dalt de tot. La prova és que tant les dones, excloses durant segles de les institucions educatives, han pogut arribar a nivells superiors al del suposat grup més intel•ligent i predisposat a l'estudi.. En sentit invers cap política igualitarista aconseguirà limitar totalment les desigualtats que tenim a la societat. Molt menys si confonem igualtat amb assitencialisme., tal i com passa sovint. Aquesta frase "No us queixareu, que des de que us hem pintat l'escola els nens no semblen tan negres" és real i l’he escoltat jo. Malauradament persones amb aquesta mentalitat han estat gestionant polítiques d'igualtat d'oportunitats a casa nostra. Ara en paguem les conseqüències. Només si ens la creiem de debò aconseguirem la veritable igualtat d'oportunitats.
Other voices from the educational community
Román Castro Alcaide Román Castro Alcaide
Professor d'universitat
Entusiasme
Marta Pérez Marcial Marta Pérez Marcial
Mestra de Primària i EE
Que aprenem quan creem vincles.
Josep Mª Aragay Borràs Josep Mª Aragay Borràs
Educador social i musicoterapeuta
La música és una eina extraordinària
Jheysson Salas Velandia Jheysson Salas Velandia
Estudiant i Activista Estudiantil
Gratuidad y Calidad son posibles
hipatia angelica lopez fraga
docente
aprender a aprender
Josep Maria Martorell Benach Josep Maria Martorell Benach
Docent a 2ària
Transmetre
Montse Riera Torrecillas Montse Riera Torrecillas
Pedagoga
Són més importants els procediments que els continguts

More information