Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Carme Bové i Romeu
Carme Bové i Romeu
Responsable d'ensenyament al Consorci per a la Normalització Lingüística

Sóc filòloga catalana,  màster en lingüística aplicada. M’interessa molt el com ensenyar i com aprendre llengua. Formar part de la tribu del Consorci per a la Normalització Lingüística representa una bona part del meu PLE. La consultoria de l’assignatura Adquisició i aprenentatge de la llengua catalana a la UOC em permet aprendre ensenyant. M’agrada dir que sóc aprenenta, formadora i mare. En el meu blog Amb la MEL a la boca (http://bove.cat/melalaboca/) hi deso les reflexions que vaig construint al llarg del camí...


The three things I’ve learned

1

És imprescindible predicar amb l’exemple.

Facilitem l’aprenentatge quan som bons aprenents. Si a l’aula volem aprenents autònoms, nosaltres hem de ser aprenents autònoms. Si volem aprenents que cooperin, nosaltres hem de treballar cooperativament. Si volem fer coavaluació a l’aula, ens hem de coavaluar entre companys. Si volem que els aprenents facin un procés reflexiu, nosaltres també l’hem de fer... Només si som bons aprenents, serem bons “ensenyants”. És important viure en primera persona el rol de l’aprenent. Si nosaltres donem valor a allò que fem, els aprenents també valoraran el que aprenen.
2

L’arrogància mata l’aprenentatge

Els meus millors mestres són els que prediquen la humilitat i la generositat. Són els que no sobrevaloren (ni menyspreen) els seus èxits o les seves virtuts. Són els que no s’atribueixen tots els mèrits d’un projecte o els èxits dels seus alumnes, al contrari valoren i reconeixen els mèrits dels altres, dels alumnes, dels companys, dels pares... Acostumen a demanar consells, idees, col•laboracions, fan que tots els membres de la tribu se sentin imprescindibles. Reconeixen les seves limitacions, per tant, s’autoavaluen. Són respectuosos, senzills, generosos, cordials, propers... gestionen les emocions positivament.
3

Aprendre és un camí, no una fi i junts el podrem fer millor

Aprenem socialment i al llarg de la vida. Aprenem quan ens barregem i sumem les diferències. Aprenem quan interaccionem, entre iguals o amb altres, per aconseguir un repte. La interacció promou sobretot la formulació de preguntes i, per tant, la cerca de les respostes. Caminar junts implica necessàriament empatia i gestió de les relacions interpersonals.
Other voices from the educational community
Rafael Bisquerra Rafael Bisquerra
Catedràtic d'Orientació...
Educació integral.
Artur Parcerisa Aran Artur Parcerisa Aran
Professor del Departament de...
Cal dedicar temps i espais per pensar en els per què
Xavier Chavarria Navarro Xavier Chavarria Navarro
Inspector en cap a Barcelona Ciutat
L'efecte centre existeix
Jordi Bardají Cusó Jordi Bardají Cusó
Professor interí de secundària
Els que han de fer feina són els alumnes
Raquel Moreno Raquel Moreno
Consultora de D-CAS
L’escola de la vida
Montserrat Fisas Ollé Montserrat Fisas Ollé
Docent en Educació de persones...
S’ha de garantir l’educació bàsica de totes les persones adultes...
Mª Teresa Santa María Fernández Mª Teresa Santa María Fernández
Consultora UOC y Profesora...
Las personas son lo primero

More information