Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Ismael Peña-López
Ismael Peña-López
Professor de la Universitat Oberta de Catalunya
Sóc professor de la Universitat Oberta de Catalunya, als Estudis de Dret i Ciències Polítiques, així com investigador al seu Internet Interdisciplinary Institute i al seu eLearn Center. Treballo sobre l’Impacte de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en el Desenvolupament. En concret, els interessos es centren en la mesura de l’evolució de les economies digitals i l’adopció personal d’allò digital (e-readiness, divisòria digital), així com l’impacte de les TIC en el Desenvolupament i les seves principals institucions, especialment en l’àmbit de les TIC i l’educació i les TIC i la democràcia.

The three things I’ve learned

1

L'ofici d'aprendre

Aprendre és un ofici. A temps complet. Des de sempre, la Humanitat ha fet que l'ofici fos ensenyar. I fins i tot en aquells perfils més especialitzats - professors, investigadors - l'aprendre ha quedat en segon terme, eclipsat per l'ensenyar. Crec que amb el tombant d'era, amb el canvi de paradigma industrial a l'informacional, també passarem de l'ensenyar a l'aprendre. I no un aprendre discret i delimitat en un espai i en un temps, sinó a un aprendre continuu. A l'aprendre com a ofici de tots i cadascun de nosaltres. Potser a diferents nivells, però sense excepcions.
2

De l'educació formal a l'aprenentatge informal

Si l'aprendre esdevé un ofici de tots a tothora, és necessari repensar allò que entenem per educació formal i tot allò que releguem al terme aprenentatge informal. La formalitat esdevé de la necessitat de planificar i estructurar l'educació, l'ensenyament, la docència. Si l'aprendre esdevé un ofici per a tothom i tothora, l'aprendre no pot estar limitat per la planificació i l'estructuració, bàsicament perquè els problemes que ha de resoldre l'aprenentatge no ens arriben endreçats en una sèrie de plans cartesians. Crec que haurem d'aprendre a fer conviure la formalitat amb la informalitat, allò que pot ser estructurat amb allò que ha d'anar construint-se amb l'anar fent.; allò que pot ser planificat amb allò que ha de succeir quan ho necessitem.
3

Del lideratge a l'acompanyament: traspassar responsabilitats

Si l'ofici és aprendre i el context és la informalitat, quin paper queda a l'educador? Segurament ensenyar a aprendre, a partir d'una introspecció fruit de l'aprendre a aprendre. Se'm fa difícil pensar en una bona docència i una bona recerca si hem oblidat a saber aprendre. Ensenyar a aprendre crec que consisteix en ajudar als altres a (1) identificar els seus objectius d'aprenentatge, en funció de la seves necessitats i competències actuals i (2) dissenyar els propis itineraris d'aprenentatge, incloent-hi qui (persones, objectes, tecnologies) els ha d'acompanyar en aquest camí. El lideratge es caracteritza per l'enfocament disciplinar i el seguiment a un únic guia. L'acompanyament es caracteritza per la metodologia i per la concurrència de participants. I tot això... haurem d'aprendre a fer-ho ;)
Other voices from the educational community
Irma Silvia Torres Lopez Irma Silvia Torres Lopez
Mexican Teacher
The most experimented teachers must work at kindergarten.
Pilar Medina Bravo Pilar Medina Bravo
Professora de la Universitat...
Aprendre implica temps
Carme Bové i Romeu Carme Bové i Romeu
Responsable d'ensenyament al...
És imprescindible predicar amb l’exemple.
Jaume Soler Camps Jaume Soler Camps
Disseny gràfic
Model educatiu de futur
Toni Beltran Soldevila Toni Beltran Soldevila
Director col·legi La Salle
Hem de fer que a les escoles no sigui un lloc on s’ensenyi sinó...
Marina Tomàs i Folch Marina Tomàs i Folch
Professora
Valors i cultura professional educativa
Dionisio Romero Martínez Dionisio Romero Martínez
Estudiant de pedagogia de la UAB
Comprendre la complexitat de l'educació és clau per...

More information