Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Ismael Peña-López
Ismael Peña-López
Professor de la Universitat Oberta de Catalunya
Sóc professor de la Universitat Oberta de Catalunya, als Estudis de Dret i Ciències Polítiques, així com investigador al seu Internet Interdisciplinary Institute i al seu eLearn Center. Treballo sobre l’Impacte de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en el Desenvolupament. En concret, els interessos es centren en la mesura de l’evolució de les economies digitals i l’adopció personal d’allò digital (e-readiness, divisòria digital), així com l’impacte de les TIC en el Desenvolupament i les seves principals institucions, especialment en l’àmbit de les TIC i l’educació i les TIC i la democràcia.

The three things I’ve learned

1

L'ofici d'aprendre

Aprendre és un ofici. A temps complet. Des de sempre, la Humanitat ha fet que l'ofici fos ensenyar. I fins i tot en aquells perfils més especialitzats - professors, investigadors - l'aprendre ha quedat en segon terme, eclipsat per l'ensenyar. Crec que amb el tombant d'era, amb el canvi de paradigma industrial a l'informacional, també passarem de l'ensenyar a l'aprendre. I no un aprendre discret i delimitat en un espai i en un temps, sinó a un aprendre continuu. A l'aprendre com a ofici de tots i cadascun de nosaltres. Potser a diferents nivells, però sense excepcions.
2

De l'educació formal a l'aprenentatge informal

Si l'aprendre esdevé un ofici de tots a tothora, és necessari repensar allò que entenem per educació formal i tot allò que releguem al terme aprenentatge informal. La formalitat esdevé de la necessitat de planificar i estructurar l'educació, l'ensenyament, la docència. Si l'aprendre esdevé un ofici per a tothom i tothora, l'aprendre no pot estar limitat per la planificació i l'estructuració, bàsicament perquè els problemes que ha de resoldre l'aprenentatge no ens arriben endreçats en una sèrie de plans cartesians. Crec que haurem d'aprendre a fer conviure la formalitat amb la informalitat, allò que pot ser estructurat amb allò que ha d'anar construint-se amb l'anar fent.; allò que pot ser planificat amb allò que ha de succeir quan ho necessitem.
3

Del lideratge a l'acompanyament: traspassar responsabilitats

Si l'ofici és aprendre i el context és la informalitat, quin paper queda a l'educador? Segurament ensenyar a aprendre, a partir d'una introspecció fruit de l'aprendre a aprendre. Se'm fa difícil pensar en una bona docència i una bona recerca si hem oblidat a saber aprendre. Ensenyar a aprendre crec que consisteix en ajudar als altres a (1) identificar els seus objectius d'aprenentatge, en funció de la seves necessitats i competències actuals i (2) dissenyar els propis itineraris d'aprenentatge, incloent-hi qui (persones, objectes, tecnologies) els ha d'acompanyar en aquest camí. El lideratge es caracteritza per l'enfocament disciplinar i el seguiment a un únic guia. L'acompanyament es caracteritza per la metodologia i per la concurrència de participants. I tot això... haurem d'aprendre a fer-ho ;)
Other voices from the educational community
José Luis Castillo Chaves José Luis Castillo Chaves
Profesor de Educación Secundaria
La inclusión no es un lujo, es una necesidad
Cristina Ramírez Roa Cristina Ramírez Roa
Professora de la Universitat de...
Enseñar implica comprensión, dedicación y aprendizaje continuos
Josep M. Vilalta Verdú Josep M. Vilalta Verdú
Secretari Executiu, Associació...
La formació al llarg de la vida
Josep Manuel Prats
President de Fapel
Objectius basats en la persona
Neus Ferran Biera Neus Ferran Biera
Docent
Tothom a classe vol aprendre
Núria Alart i Guasch Núria Alart i Guasch
Professora de secundària
La importància de l’autoconeixement per a l’aprenentatge al...
Xavier Chavarria Navarro Xavier Chavarria Navarro
Inspector en cap a Barcelona Ciutat
L'efecte centre existeix

More information